lördag 16 oktober 2010

Stolt över mig själv - åt choklad igår


Ett av målen jag och sköterskan satte upp till nästa besök var att jag skulle äta choklad (2 gånger). Igår åt jag choklad för första gången på jag vet inte... Vet att jag åt godis vid 1 maj men sedan tror jag inte att jag har ätit något godis eller liknande. Jag åt cirka 1/3 av en 100grams chokladkaka 70%. Det är kanske inte mycket och så är det mörk choklad, men jag är ändå stolt över mig själv det är ett steg i rätt riktning! Cirka hälften av chokladen jag åt la jag i en banan som jag klädde med folie och la in i ugnen. Varm banan med smält choklad - var en riktig fredagslyx. Sedan åt jag resten av chokladen tillsammans med nötter och torkad frukt. Såg samtidigt på idol på TV. Var ett bra avsnitt igår...

Ska ärligt tala säga att efter jag ätit bananen med choklad så tänkte jag "vad onödigt att äta resten av chokladen, frukten och nötterna. Jag är ju inte sugen på det, jag lägger tillbaka det i skåpet." Men det är ju äs-rösten som pratar, istället för att lägga in det i skåpet så åt jag upp allt och bestämde mig för att vara stolt över vad jag hade åstadkommit idag!


Idag ska jag ner och träffa en kompis på stan för att äta lunch, så jag utmanar mig själv två dagar i rad (kommer att utmana mig på söndag också med en fralla till frukost)... Har insett att det finns ingen väg tillbaka nu, jag måste övervinna och inte falla tillbaka i gamla vanor utan utmana mig själv hela tiden.


För att bli lite mer allvarlig i dagens glädjerus så har jag funderat mycket kring detta med att mina blodprover visade på ett basöverskott. Jag kräks inte vilket är orsaken till att man får ett förhöjd basvärde i sina blodprover. Kändes som om sköterskan på Najaden (som jag har allt förtroende för och uppskattar jättemycket) inte trodde på mig när jag lovade att jag inte kräks. Vet inte vad jag ska göra för att få tillbaka hennes förtroende för mig, vilket är viktigt för mig. Är det någon av er där ute som har haft ett förhöjd basöverskott och inte vetat orsaken bakom det... Ge mig då gärna tips :) Jag har skrivit ner alla känslorna och tankarna jag har kring detta och ska ta upp det med sköterskan nästa gång. Vill verkligen ha svar på mina frågor kring detta och om hon fortfarande litar på vad jag säger..


Nu ska jag arbeta en timme och sedan göra mig redo för att gå ner på stan för att möta min kompis och äta lunch. Får se vad det blir för ställe idag, men jag har lovat mig själv att inte stressa över situationen - jag äter mat där vi hamnar och tänker njuta av maten!

Hoppas att ni alla får en bra lördag också
Kramar och pussar

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr inga tips om basöverskottet men däremot ett tips om en chokladkaka, min absoluta favorit är den med mintsmak. Tror det är Marabou som gör den, jag älskar choklad och mint i kombination. =)

    Ha en skön helg!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Grymt jobbat med chokladen gumman, jag vet att du fixar detta. Du är så jävla stark!
    Har köpt godis inför kvällen, lite nerver men det ska allt gå!
    Puss<3

    SvaraRadera