lördag 2 oktober 2010

Lite ångest

Blev inget bra dag alls om man tittar matmässigt, vet inte hur mycket jag har ätit idag eller inte ätit. Började morgonen bra, en helt okej frukost. Åt yoghurt med körsbär och havregryn samt 2 mackor. Sedan började jag baka till mormors begravning på måndag. Jag har lovat att baka lite bröd till maten, i pauserna medan degen jäste så satt jag vid datorn och arbetade med minnesfilmen till henne. Helt plötsligt var klockan mycket och jag hade inte ätit något mellanmål. Bestämde mig för att ta ett större mellanmål då, blev ett dubbelt mellanmål. Lite senare blev det lunch och sedan middag. På kvällen nu så har jag ätit massor av nötter, bara för att få upp kaloriinnehållet lite. Hoppas att jag har kommit upp i normala siffror under dagen men jag måste erkänna att jag har ingen koll - har blivit en jättekonstig dag. Måste se till att få bättre rutiner under morgondagen.

På vardagarna tycker jag att det är rätt så okej och jag "hinner" äta mina huvudmål och mellanmål men på helgerna får jag ingen bra rutin. Hur gör ni andra för att få en bra rutin under helgerna??? Jag tycker verkligen det är svårt.... Jag måste ju ha gått upp i vikt till på onsdag så jag har inte råd att inte få rätt på maten!

Nu ska jag dock ta kväll, får ta nya tag imorgon
Kramar

4 kommentarer:

  1. hej,

    Mitt råd som funkar för mig är att dricka näringsdrycker, ok, inte så goda, men går enkelt och snabbt och man vet att man får i sig det man behöver. Har du provat detta?

    SvaraRadera
  2. För att slippa blodsockertoppar, och äta regelbundet med ca 3 timmars mellanrum (vilket jag antar att du också ska göra, ungefär?) kan du ju ha en liten nötpåse som du tar med dig efter frukosten dit du ska vara de närmsta timmarna & har nära till hands! brukar du förresten äta naturella nötter utan torkad frukt till? ett tips för att gå upp snabbt är att testa rostade/saltade nötter, ev. blandat med lite torkade tranbär/blåbär osv. :) LYCKA TILL, jag håller verkligen på dig nu! Vet att du kan det här, vet att du vill gå upp - så visa det nu :) Stor Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack Sara för din kommentar. Fortsätt kämpa nu vännen, du har inte råd att gå ner i vikt! Du kan liksom inte äta för mycket i ditt läge så det är ingen bra ursäkt att man inte får en "rutin". Du kan ALLTID äta mer än du gör, även om det skulle bli klockan tolv på natten! Vet du att du slarvat en dag (tex. när du skrev detta inlägg" är det "bara" att gå och äta mera, inte "vänta till morgondagan".

    Hoppas du får en bättre söndag!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Ja, det är svårare på helgerna och jag tror man måste bli tuffare mot sig själv, vad det gäller att hålla matrutierna då. Deala aldrig!!!!, Försök hålla tiderna oavsett vad du ska göra. Ska du någonstans så ha alltid med dig frukt, eller kanske ännu bättre näringsdryck. Vaknar du senare på helgen, så börja med lunchen om det är närmare än frukosten. Starta där du skulle varit i vanliga fall. Kanske kan det funka för dig med ibland?

    Sv: Jag lovar att berätta om boken är bra. Hoppas du får en skön söndag du med. Kram!

    SvaraRadera