söndag 13 januari 2013

Letar saker att gå igång på!

Igår hade jag en vilodag - vill brukar ge lite ångest när det kommer till att unna sig mat! Sambon och jag höll på att städa och röja ut julen på förmiddagen för på eftermiddagen skulle vi åka och se innebandy. Innan vi gav oss iväg så bestämde vi oss för att äta ute. Han frågade vad jag ville och jag var helt ärligt - En del av mig vill åka till en av våra favoritrestauranger och äta pasta frutti di mare medan andra delen av mig vill att vi åker hem efter innebandyn så kan jag äta en knäckemacka eller så bara. Vi kom överens om att lyssna på den friska rösten. Innebandyn var riktigt trevlig och skoj att titta på, efteråt gick vi ner till restaurangen och här började det... Jag var inte längre sugen på Pasta frutti di mare, men valde det ändå för jag hittade inget annat jag var sugen på. Fick in maten och det var en enorm portion pasta och jag kände direkt avsmak inför tallriken. Pastasåsen med skaldjuren i var okej och jag åt lite pasta för det måste jag ju... Men det kändes bara så fel. När jag lagar pasta hemma vet jag att gör precis 1 portion pasta och sedan kan jag äta den, här var det svårt att veta hur mycket jag skulle äta. Tror nog ändå att det blev rätt så okej för jag blev mätt efteråt och det måste ju vara det viktiga. Blev iallafall på riktigt dåligt humör - mest på mig själv för jag kunde inte riktigt njuta av maten och nu har jag förstört en av mina favoriträtter. Vad fan håller jag på med! Mitt mål är ju att gå upp i vikt och då måste jag äta ordentligt!

Det positiva var att jag lyckades faktiskt vända och bli på bra humör igen på hemresan så vi fick en härlig kväll hemma tillsammans


4 kommentarer:

  1. Det är svårt med att äta ute just med tanke på portionsstorleken. Men där tror jag man måste lyssna på kroppen och äta tills den säger ifrån. Portionerna kan ju variera väldigt vilket är jobbigt. Men du åt iaf, och efter ett tag kanske du kan testa på det igen. Skönt iaf att ni ändå fick en fin kväll tillsammans!

    Sv; Ja, frukosten är rakt av från dagvården, dock ingen juice hemma. Så redan där fuskar jag ju, men jag gillar inte juice, eller min mage gillar det inte. Får väldigt ont så det har inte bara med äs att göra.
    Ska försöka tänka i de banorna, men just dagarna innan vägning får jag liksom panik och då funkar det inte jättebra med maten. Men ska ta nya tag imorron!

    Stor kram

    SvaraRadera
  2. haha, ja det är så typiskt! ja verkligen, hon är toppen :)
    kram!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att man brusar upp över minsta lilla när man har sånna dagar! Men det sköna är att de dagarna går över och sen så är det nya tag som gäller :)

    Så modigt och fint av dig att vara helt ärlig med din sambo och säga dina tankar högt. Det har jag också börjat jobba på. Att vara helt ärlig och inte dölja något. Det är jobbigt men det blir mycket lättare att ta sig ur sjukdomen då.
    Känner igen mig i det där med att inte veta om man är mätt eller inte. Oftast så vågar man ju inte äta tills man är mätt utan bara tills man inte är hungrig längre. Det är en stor skillnad på det. Men himla bra kämpat!

    SvaraRadera
  4. Bra att du ändå valde den rätten! Skuldbelägg dig inte för att det var jobbigt utan se vad du faktiskt klarade av. Och så bra att du kände vända det jobbiga och göra dagen bättre sedan.

    SvaraRadera