lördag 13 augusti 2011

Första besöket på öppenvården


I fredags var tillbaka hos min gamla kontakt på öppenvården, hon är sjuksköterska och jag gick till henne i höstas innan jag la in mig på slutenvårdsbehandlingen. Var riktigt skoj och faktiskt lite nervöst att vara tillbaka. Jag var rädd för att jag skulle väga mig där, visste ju att vågen skulle vissa på mer eftersom jag ätit frukost hemma innan jag gick dit. Men vi kom överens om att jag kunde vänta med att väga mig tills jag kommer dit på torsdag. Vi bokade in ett tidigt besök så att jag kan ha fastevikten (morgonvikten, innan jag har ätit frukost). Det känns som att det är den bästa vikten att ta, dels för det var alltid den vi tog på avdelningen och den varierar inte lika mycket som vikten kan göra olika tider på dagen. Är lite rädd för att det ska ge jobbiga känslor både ifall den visar så olika från gång till gång. Tänk om jag väger mig efter frukost en vecka och efter lunch nästa vecka, när jag väger mig efter lunch lär jag ju väga mer och då tycker jag inte riktigt man kan jämföra de siffrorna med varandra. Kändes skönt att jag kunde få morgontid och ta fastevikten nästa vecka. Nu ska jag väga mig på måndag hemma och se så vikten inte har rasat åt några av hållen. Jag borde ha lyckats bra denna veckan tror jag. Jag har inte rört mig för mycket (tycker jag) och ätit okej på alla måltider. Jag har varit noga med att få in alla måltiderna under dagen och jag har tränat 3 gånger nu i veckan, så jag håller verkligen tummarna för att det ska ha gått bra! Lite orolig är jag för att jag har börjat att jobba och ansträngt mig lite mer än vanligt, det kan påverka vikten men jag tror inte det ska göra någon större skillnad. Det har varit rätt så lugna dagar på jobbet och jag är ju bara på jobbet 25%.

Vi pratade om hur jag hade haft det under tiden i Lund och hur jag ville ha det i framtiden. Lite kring vilka förväntningar och vad jag vill utnyttja tiden till i öppenvården. Jag hade velat träffa en sjukgymnast någon gång i veckan och gå till min kontaktperson en gång i veckan. Nu i början så ska jag vägas varje vecka och sedan ska vi ta varannan vecka för att jag inte ska vara så fixerad vid vikten. Men min kontaktperson tyckte det var bra ifall jag vägde mig en gång i veckan nu i början, dels för det är lite ändringar i mitt liv och att det händer lite mer nu med jobb och så. Det kan påverka det hela lite och jag kan hålla med om det.

Jag är iallafall glad över att vara tillbaka hos min gamla kontakt, har saknat henne och våra samtal vi hade under tiden i Lund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar