onsdag 26 juni 2013

Börjar att varva ner

Börjar att varva ner och komma i semesterlugn... Tar alltid tid för mig att varva ner efter de sista intensiva veckorna på jobbet! Denna vecka har jag tagit det riktigt lugnt, eller iallafall försökt. Måndagen började sådär, fattar inte riktigt men jag hade tappat lite i vikt. Var bara några hekto men det är ju det som jag ska gå upp... Tycker att jag skött mig förra veckan, ätit bra, druckit mina ND och tränat lite. Är att ta nya tag och våga gå utanför mina trygga ramar. 

Igår tog sambon och jag en cykeltur, första efter Sövde. Tog rejält i redan trötta ben (styrketränat i måndags). Mitt mål är ju att bli bättre/snabbare cyklist. Har några "svagheter", dels så måste jag våga få upp farten och bara följa med och dels så måste jag våga öka min cadens... Men detta är ingen träningsblogg så därför lämnar vi ämnet. Vad som är tungt är att jag är så dålig/långsam. Vill hålla ett tempo på minst 30km/h men ligger nu på ett snitt på 23km/h så jag har en bra bit kvar. Är väl träning och åter träning som krävs! 

Vad jag vill komma till och fråga er om är måltidsplanering! 
Just nu fungerar det bra för mig i vardagen när jag kan följa en plan. Jag äter frukost vid 7, mellanmål vid 9-10, lunch vid 12-13, mellanmål vid 15-16, middag vid 18-19 och lite kvällsfika vid 20. Så länge jag kan följa detta känner jag mig trygg, jag vet hur mycket jag bör äta osv. Men direkt när jag inte kan följa rytmen blir det jobbigt, jag börjar att dividera i mitt huvud och blir orolig över att jag ska äta för mycket eller för lite.... Om jag planerar en sån dag i förväg så bestämmer jag gärna vad jag ska äta och tänker att om jag äter det äpplet nu efter lunch som jag brukar äta vid mellanmål och så tar jag ett extra kex med ost ikväll för det missade knäcket nu... Så min fråga till er nu är; följer ni en måltidsplanering eller äter ni mer fritt? Jag vill kunna äta mer fritt, att lita på kroppen men jag är rädd för att våga det, tänk om jag bara rusar upp i vikt och det inte "avstannar". Vet att jag inte kan bli frisk förren jag vågar lyssna på kroppen. Jag vill bli frisk!  Mina utmaningar för sommaren är att ta dagen som den kommer, inte att planera allting i förväg. Att kunna ta en glass på förmiddagen, att äta middag senare eller att kunna sova längre och äta en senare frukost.... Förra sommaren var jag och sambon och åt brunch några gånger, vilket jag älskar. Det ska vi göra i sommar! 

Så tacksam för tips och era tankar kring att följa måltidsplaneringar och hur ni gör när vanor/rutiner bryts! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar