måndag 12 september 2011

Positivt resultat är jobbigt

Känns jobbigt idag, har ändå nu lyckats förtränga de negativa tankarna lite. Jag fick ett bra resultat imorse, lite för bra enligt sjukdomen. Jag fattar inte alltid min kropp, ena veckan kan jag gå ner massor och nästa vecka gå upp massor. Jag hade velat ha lite stabilitet för jag tycker att jag sköter mig bra under veckorna. Oftast är det så att vikten varierar rätt så mycket och jag vet inte alltid varför. Kanske är det så att vikten varierar ibland, jag menar att man kan ju samla på sig vatten och så. Halva delen av min hjärna är glad för att jag har lyckats att gå upp lite i vikt medan andra delen säger att det är glassen och de andra onyttiga sakerna som jag har ätit som har gjort att jag har gått upp i vikt. Jag ska iallafall inte låta det gå ut över maten!!!! Idag så har jag ätit en frukt extra till mellanmål, så utmaningen ska jag fixa fast ångesten biter sig fast efteråt jag har ätit någonting extra.
Jag fick en fråga om vad jag äter under en dag, min matplanering är rätt så varierad men jag har vissa riktlinjer att följa. Till frukost äter jag en tallrik yoghurt och 2 mackor med pålägg samt dricker ett glas juice. Sedan till lunch är det en portion "vanlig mat" som gäller, idag åt jag en salladstallrik med kikärter och en macka med ost. Om jag äter salladstallrik eller soppa så är det en macka med pålägg till som gäller. Sedan på eftermiddagen äter jag ett mellanmål, det brukar bli lite olika... Ibland kan det bli en kaka eller glass på helgen men oftast är det ett knäckebröd med pålägg och en frukt eller en macka med pålägg eller 2 skorpor med pålägg och 1 frukt. Ibland händer det också att jag gör en smoothie eller tar en risifrutti eller så. På kvällen sedan äter jag vanlig mat igen och det är en portion som gäller. Idag ska jag äta kycklingwok med ris tror jag. Till middagen/kvällsmaten ska jag också äta ett knäckebröd och dricka ett glas mjölk. Jag avslutar kvällen med en kvällsfika, det varierar väldigt mycket men grunden är 2 mackor med pålägg och ett glas dricka, jag brukar dricka chaite med mjölk. Är det godaste på kvällen :) Ibland äter jag några nävar nötter och torkad frukt, lite glass eller yoghurt med musli. Jag tycker om att variera maten för hela tiden när jag låg inlagd i Lund så var det två mackor med pålägg på kvällen så jag är lite trött på det nu.
Tänkte ta bilder av mina måltider imorgon så får ni se mer vad jag menar med "normala" portioner, riktlinjerna har jag med mig från Lund om hur mycket mat det ska vara på tallriken när jag lägger upp. Nu så ska jag läsa lite och sedan laga kvällsmat :) Jag ska vara glad över att jag har lyckats gå upp lite i vikt (massor säger sjukdomen) och jag ska bli frisk!!!!!

1 kommentar:

  1. Härligt kämpat, grattis till viktökningen och du ska absolut vara nöjd med det :) och visst är det så att vikten kan variera väldigt beroende på vad man ätit och så dagen innan med tanke på vätskesamling osv.
    Lite knasigt men jag minns så väl när min dietist sa att man automatiskt går upp lite i vikt dagen efter man ätit räkor ex just för att de e så salt o binder vatten, så de e ju vätskevikt om du förstår hur jag menar?:P
    men hur som helst fortsätt kämpa :) o tack för matdagen :) det ser ut ungefär som de schemat jag fick först i början men nu måste jag äta två mellanmål som e större samt 2 näingsdrycker:/ längtar till jag kan ta bort nd ^^

    ha en bra dag
    kramar

    SvaraRadera