tisdag 21 december 2010

Birkabulle = ångest och kompensation

Trodde att jag var starkare än vad jag är, ärligt talat så ska det bli så skönt att få lägga över "ansvaret" på någon annan och inte kunna kontrollera det längre, att inte kunna räkna kalorier i huvudet och göra små portioner... I söndags utmanade jag mig själv - var iväg och handlade en Birkabulle och åt upp hela, var tufft men den gick ner. Sedan satt jag vid datorn och började leta upp hur många kalorier en sådan bulle innehåller. Upptäckte att det var ju betydligt mer än ett vanligt mellanmål... Och sedan oj, helt plötsligt hade jag missat mellanmålet på eftermiddagen och åt en mindre middag. Jag kan intala mig själv att jag missade mellanmålet och inte var hungrig till middagen, men det är ju bara mig själv jag lurar! Blir så förbannat trött på mig själv. Varför låter jag henne vinna? Varför orkar jag inte kämpa emot henne mer?

Har legat vaken en del på nätterna och funderat, oroat mig en del kring julfirandet. Känns svårt detta med julbord och inte veta hur mycket man ska äta. Har iallafall bestämt mig för att hålla mig borta från godis och kakor, jag får ta den fighten sedan. Eftersom jag medvetet kompenserar för det under resten av dagen. Känns som det är viktigare att jag äter ordentlig mat och försöker äta vanlig mat i rätta mängder. Hade en lång diskussion med min behandlare om detta innan och hon höll med mig. Vi kommer att fira jul två dagar, lillejulafton och på julafton. Jag har bestämt mig för att äta fisk (lax och sill mm) ena dagen och kött (julskinka, kalkon, lamm och liknande) andra dagen. Detta för att kunna njuta av båda sidorna av bordet. Annars kommer jag bara att stå och vela, vad ska jag lägga upp på tallriken, hur mycket osv. Jag kommer att ta mat en gång, dvs. göra en normal tallrik och sedan äta upp det. Tror att detta kan vara ett sätt att lösa oron för mig. Efter jag bestämt mig för detta sätt så lättade oron en del...

Hoppas att det står bra till med alla där ute och att ni njuter av julen. Ikväll ska jag baka vörtbröd till pappa :) Imorgon är sista dagen på jobbet och sedan JULLEDIGT!!!

Ska bli så gött /Juliga kramar till alla

3 kommentarer:

  1. Nästa gång får du försöka att låta bli att kolla kalorierna, jag gjorde det ett tag, men nu har jag lagt ner det. Jag tillåter mig inte ens att tänka på det.
    Bra att du ska försöka fokusera på maten till att börja med, godis och sånt kommer sen:) Och det låter väldigt bra att du ska lägga upp en normal portion direkt, så ska jag med göra. För att slippa trassel ;)
    Puss<3

    SvaraRadera
  2. Bra att du får syn på att du kompenserar. Ett första steg till att kunna hitta strategier för att låta bli! Det där med kalorier är bara ett elände...försök låta bli att kolla sånt, det förstör bara. Jag vet att det är svårt, i början får man tvinga sig själv att inte kolla, men det går att komma ifrån det.
    Jag hoppas att du kan få en bra jul! Bra att du har en plan över hur du ska göra med maten, så att det inte blir så jobbigt.

    SvaraRadera
  3. God Jul till dig! Hoppas du får en fin dag. Kram kram

    SvaraRadera