måndag 25 februari 2013

Att reda ut sina tankar!

Funderat mycket på det jag skrev i sista inlägget, tror att det som stör mig och ger mig oro är att jag inte har rutiner att hänga upp mig på när jag har varit hemma eller ute på "äventyr". I vanliga fall på arbetsdagarna går jag upp tidigt, äter frukost och efter några timmar mellanmål osv... När jag sover lite längre hinner jag inte med alla mellanmål och då kommer kompensationstankarna in och dividerandet. Hur ska jag äta för att det ska bli rätt? Känns skönt att vara tillbaka till arbetet igen efter lovet :) Nu kan jag ha mina vanliga rutiner!

Men jag har nog ändå skött mig rätt så bra, var nämligen ett plus idag på vågen (+0,6kg). Först gav det mig lite ångest men sedan blev jag glad - Nu är jag ju närmare att få börja träna på en vanlig nivå igen :) Bara något kilo till så är jag där... Nu gäller det att fortsätta kämpa och inte ge vika för den dumma rösten som säger att jag äter tillräkligt och kan börja dra in på saker. Nu är jag tillbaka till jobbet och rör mig mer på vardagarna och det betyder ju att jag behöver äta mer! Jag vill kunna visa A på onsdag att jag har lyckats att gå upp i vikt.. Jag vill ha ett plus på vågen där också!

I slutändan vill jag inte behöva styra upp mitt liv kring mattider och rutiner men jag behöver nog det nu i början för att få en bra rytm och våga lita på min kropp!

Hoppas att ni alla har en bra början på veckan!
Kramar

2 kommentarer:

  1. Visst är man rutinberoende. Jag tror de flesta är det iallafall, på olika sätt. Jag ska börja skriva mitt examensarbete i vår (skulle enligt plan ha börjat redan, men det är lättare sagt att få tag på något). Så sedan i januari har jag inget plugg, inget jobb, ingen inkomst. Jag går bara o väntar. Jag har inget att lägga mig för, för jag ska inte upp tidigt, alltså har jag inget att gå upp till heller. Jag söker exjobb på dagarna och tränar, men jag känner ändå att det är något som saknas. Jag får inte till matrutinerna (eftersom jag oftast äter frukost vid 10) och så rullar det på. Jag känner mig liksom orolig i kroppen, jag är inte gjord för att sitta hemma och "vänta". Men, man får göra det bästa av situationen. Försöka anpassa sig och det kanske inte gör nånting om man flyttar rutinerna lite? Även om hjärnan inte håller med. Klart det är tråkigt att vara styrd av matrutiner, samtidigt kan det vara en chans att ta en paus på jobbet/från datorn/från plugget eller vad man nu sysslar med. Det där med mat- och sovklocka som skalman har är inte alltid ett allt för dumt påfund, även om det kanske känns så just nu.

    Bra jobbat med viktuppgången. Hoppas du får bra resultat på onsdag också. Ha en fin vecka!

    Sv. Nej, min mage är inte så kul just nu. Men den verkar vara på bättringsvägen (peppar, peppar).
    Det är inte enkelt att efterleva och att få ett neutralt förhållningssätt till mat i dagens samhälle. Men det går. Som med allt annat, man får träna och träna, testa nya metoder och till slut hittar man förhoppningsvis sin väg. Det tar tid och man möter ofta många hinder på vägen. Men vill man så kan man. Fortsätt att kämpa, du är på rätt väg, och var rädd om dig!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Klokt tänkt. Inte ge upp för de där dumma tankarna som spökar. De kommer av sig själv när man börjar gå åt det friska hållet, man är så van att ha det sjuka där liksom.

    Kör på samma. Är så otroligt dumt att sova på eftermiddagen. då är nattsömnen definitivt långt borta. Gjorde det mycket förr, var glad för varje sovstund liksom. Men numera är det hållbart i längden, eller snarare ska bli hoppas jag, att försöka hålla rytmen så gott det går.

    Men den där huvudvärken vette tusan vad jag ska göra med. Den är vidrig vissa dagar.. :S
    kramar

    SvaraRadera