tisdag 5 mars 2013

Nya utmaningar

Var ett tag sedan jag skrev, säger hela tid till mig själv att jag ska bli bättre. Hoppas att ni är lite intresserade av att läsa vad jag skriver, men skriver jag sällan så vet ni ju inte hur det går för mig och då kanske ni tappar intresset?  :)

Var i onsdags hos min samtalsperson, A. Vi pratade mycket om rutiner och att jag måste släppa på kontrollen mer. Det är därför jag tycker det känns mycket bättre när jag kan följa mina vanliga rutiner för då har jag kontroll. Vi pratade om att jag måste lära mig att släppa på kontrollen och inte ha full koll på läget hela tiden, bli mer spontan och ta dagen som den kommer. Att inte kunna planera och ha det på mitt sätt hela tiden! Vi la upp en "utmaning" utifrån detta, pratade mycket innan om vad kan jag tänka mig att börja släppa kontrollen på. Jag och sambon kvällsfikar varje kväll, då bestämmer jag vad vi ska äta (kex, macka, glass, torkad frukt och nötter osv.) Valet jag gör här beror på vad jag ska göra nästa dag (springa = glass.. ) eller vad jag har ätit under dagen. Nu sedan i onsdags har han fått bestämma vad vi ska ha på kvällen. Var tungt och jag har väl lett han lite, men det var bara en dag. Tycker att detta ändå har gått bra!

Nu står jag inför morgondagen och samtal med A, vad ska jag "släppa" kontrollen på denna gång? Någon som har något bra tips?

Har annars varit en bra vecka, haft rätt så okej-dagar. Lördagen var lite jobbig, vi var nere på en mässa hela dagen och åt lunch där. Jag visste ju inte vad jag skulle äta där och sedan på kvällen skulle vi äta middag hos sambons föräldrar... En matdag med två måltider jag inte vet om innan = HEMSKT (och nyttigt för mitt kontrollbehov). Blev kanongod spenatsoppa på mässan (med bröd) och sedan på kvällen blev vi bjuden på köttfärspaj. Först höll jag på att få spel, trodde att pajen var med smördeg (ovanpå) men då berättade sambons mamma att hon gjord pajdegen själv med kesella. Åt nog inte en fullgod portion men jag åt av pajdegen, något jag har jättesvårt för! Vet med mig att jag delvis valde spenatsoppan till lunch för att underlätta för mig - kändes som det enklaste alternativet. Måste sluta med det!! Några tips på hur man gör det?


Så igår skulle jag ställa mig på vågen, trodde ju att jag skulle ha gått upp lite. Men tala om att bli besviken - vågen står stilla. Hade ju önskat att jag gått upp lite, men det var till att ta nya tag och öka ännu lite mer... Tror ju inte att det ger resultat till imorgon men till på måndag satsar jag på minst 0,5 kg (upp). Är bara jobbigt när det är såna mängder man måste äta för att gå upp i vikt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar