fredag 29 juli 2011

2 veckor i dagvården

Har varit två veckor i dagvården nu och det går bra. Jag känner mig ändå redo för att lämna dagvården efter nästa vecka. Jag tycker att jag står och stampar lite på samma ställe. Problemen som jag har kvar ligger hos mig och det är jag som måste få det att fungera hemma. Jag märker en viss skillnad när jag är hemma och det är dessa småsaker som jag måste jobba med. Jag lagar gärna fortfarande efter recept och delar sedan upp maten i rätt antal portioner så att jag vet att jag äter en hel portion. Den allra största svårigheten jag har kvar är ändå att våga äta mer (eller äta tillräckligt) när jag har tränat. Jag tycker om att röra mig och gillar att träna, men det är svårt att veta hur mycket mer jag behöver äta efter ett träningspass, hur mycket ska jag lägga till för att det ska bli bra? Jag vill ju inte äta för mycket heller... Jag vill komma upp det sista i vikt men ändå är jag rädd för att öka för mycket i vikt. Jag hör på mig själv hur dumma mina tankar är, jag måste våga börja lita på allting jag har lärt mig och jag ska klara av det. Jag hade ett samtal idag och det hjälpta massor, vi pratade kring träning och vad som är lagom att äta för att kompensera för träningen. Sedan diskuterade vi också bra kvällsfikor, jag börjar att bli så trött på mina kvällsmackor och vill hitta andra alternativ att äta på kvällen. Just nu har jag fastnat för vanlijyoghurt och musli :) Är otroligt gott och precis lagom på kvällen tycker jag!

Imorgon ska det bli så skönt att få sova ut och sedan sätta sig och äta frukost direkt! Det jag tycker är lite jobbigt med dagvården är att man ska vänta och äta frukost, vi äter ju frukosten där. Jag går upp vid halv sju hemma för att hinna dit och vi äter frukost där halv nio. Att vänta i cirka två timmar på frukosten är inte riktigt bra för mig, jag kan känna att det triggar igång mig lite. Att jag vet att jag inte behöver att äta frukost direkt när jag går upp utan jag kan skjuta på frukosten och då kan jag börja få svårt att hinna med alla mina måltider under dagen. Nu när jag är hemma är jag däremot noggrann med att äta frukost nästan direkt när jag har vaknat för att inte börja med de dumma tankarna.

Nu blir det lite vanlijyoghurt och musli :)
Kramar

2 kommentarer:

  1. får du träna "normalt nu" eller hur mkt får du röra dig? hur långt har du kvar till normalvikt?

    SKönt att drt känts bra på dagvården iaf :) ich du jag håller med vaniljyoghurt e otrolligt gott:D

    Ha en riktigt bra dag:)

    SvaraRadera
  2. Jag får lov att träna hyfsat normalt nu, jag tränar 2-3 gånger per vecka. Det ska vara lite kortare pass för än så länge bygger jag upp min kondition och min styrka. Jag har cirka 2 kilo kvar till min normalvikt så jag är nära nu
    Vanliyoghurt är underbart gott!
    /Sara

    SvaraRadera