tisdag 12 juli 2011

Gick dåligt förra veckan, men nu är det nya tag!

Vägde mig hemma igår och så klart hade jag gått ner en del, nu är det nya tag som gäller denna veckan! Jag vet med mig själv att jag skötte förra veckan lite dåligt, det var ingen mjölk eller knäckebröd till middagen på kvällen och jag "missade" kvällsfikan några kvällar. Jag blir så arg på mig själv, jag vet ju att jag har skött det dåligt. Upplever att det är svårt att få in kvällsfikan om måltiderna blir förflyttade tidsmässigt. Några dagar förra veckan åt jag med andra och då blev lunch, mellanmål och middagen mycket senare än vanligt och då är det svårt att sätta sig och äta kvällsmackor en timme efter det man ätit middag. Istället så hoppade jag över det och tänkte att det gör inte så mycket i långa loppet. Nu (och även innan visste jag) att det gör stor skillnad! Det är jätteviktigt att jag håller på rutinerna och mattiderna. Att jag ser till att få i mig alla måltider och följer allting jag lärt mig från avdelningen.

Annars njuter jag av min ledighet, läser mycket och tittar på Tv. Jag försöker umgås med mina kompisar också men det är något som har fått ta mycket stryk när jag har varit sjuk. Att ha en ätstörning gör att man isolerar sig mycket och förlorar många av sina vänner! Är trist men jag försöker reparerar så många vänskapsförhållanden jag kan. Just nu så ska jag förbereda lunch, idag blir det nepalgryta med curry tillsammans med ris. Till efterrätt tror jag att jag ska äta blåbär med lite mjölk :) Är helt klart en god favorit, mumsigt gott med egenplockade blåbär. Sedan i eftermiddag blir det till att städa, alltid lika tråkigt men det är skönt när det är gjort...

Läser och uppdaterar mig hur det går för alla där ute, vi måste kämpa vidare nu!
/Kramar

2 kommentarer:

  1. Du är stark som kämpar vidare! Att du hoppade över kvällsfikan några gånger är historia nu. Se till att äta alla måltider nu istället.

    Låter mumsigt med egenplockade blåbär!

    SvaraRadera
  2. Ett tips om du får svårt med kvällsfikat är att käka ett par nävar nötter, någon mellisbar eller kanske en milkshake etc. Det är saker som inte mättar utan som bara förhöjer kvällen lite - jag äter alltid mörk choklad och nötter på kvällen nästan direkt efter middagen bara för att det är så mysigt och gott - det är ett hett tips! Vet ju att du har svårt för godis, glass osv., men kvällarna är ett väldigt bra tillfälle att introducera dessa på. Ät en pinnglass (typ magnum eller GB sandwich) om det är svårt med mängder. På så sätt kan du inte "komma undan" med att tiden inte räcker till. Tänk på "vanliga" människor - jag går ibland upp tolv men får ändå i mig rejäl frukost, lunch, fika, middag och kvällsgott - det är alltså egentligen inte tiden som gör det, utan hur man hanterar dagen och vad man vill äta. Det blir ju trögare att få i sig en massa mackor direkt efter maten än en bulle, lite choklad, nötter eller annat. Kom igen nu - du kommer inte att förlora ETT ENDA DUGG på att ta dig ur det här. Eller jo, du kommer att förlora din anorexi - en SJUKDOM som hämmar dig i ALLT du gör och känner. KRAM

    SvaraRadera