måndag 17 februari 2014

Detta med förutfattade meningar

Ofta önskar jag bara att jag kunde börja om, att människor i min närhet inte vetat om min sjukdom. Jag vet inte om det hade blivit lättare men jag tror det. Många människor i min närhet tar hela tiden hänsyn till mig och sjukdomen. Jag vill att de ska sluta med det, men hur kan man be dem om det på ett fint sätt? Många har förutfattade meningar och då är det svårt för mig att bryta dessa. Kan ge några exempel, ni känner kanske igen er....

Min älskade sambo kan ibland när vi ska ta en fika säga "Jag ska ha en kaka till även om du inte vill ha" eller "Ta en kaka, jag kan äta halva din om du inte vill ha mer". Ska vi äta ta kvällsfika på kvällen kan det låta "Lite sugen på glass är jag idag men du ska väl inte träna imorgon på morgonen så då vill du inte ha glass". Ett annat exempel är igår när han skulle plocka fram nötter och torkad frukt till oss, "Jag tog bara några nötter till dig, du brukar ju inte vilja ha fler". 

Annars kan det vara så också att jag får "beröm" om jag ätit något onyttigt, i fredags åt jag och sambon pizza (hemmagjord). Inte speciellt sugen på det, var helt färdig och det tar lite tid att göra pizza... När vi ätit och jag var helt färdig i soffan kommer frågan, "Var det jobbigt att äta pizza, är det därför du är så tyst nu?" Nu var det inte jobbigt för mig men det borde kanske ha varit det, iallafall säger sjukdomen det?


När vi är bortbjudna till hans föräldrar (som exempel) är det ofta ett telefonsamtal före, "Vi tänkte laga detta, tror du att ... vill äta det" eller "Vi skar upp lite frukt till efterrätt också ifall du inte vill ha tårtan/efterrätten"

Jag vet att alla gör detta för att vara snälla, men det är så svårt att bryta. Ibland har jag tänkt att äta en hel kaka när jag och älsklingen fikar men när han säger att han kan ta halva eller tar för givet att jag inte ska ha någon alls är steget för mig så mycket högre. Förra veckan var vi båda på samtal hos min behandlare för att prata om detta och som jag skrev i tidigare inlägg så blev han förvånad, han har aldrig tänkt att han säger så eller hur det påverkar mig.



Läser i era bloggar, ni som har kommit längre än mig att ni blir fortfarande studerade och ifrågasatta era val. Blir ni inte trötta på det. Jag önskar att människor ska sluta studera, ifrågasätta och hela tiden dra slutsatser kring mina val när det kommer till mat.

2 kommentarer:

  1. Har också varit med om det, alldeles för många gånger. Men försök säga det på ett fint sätt, där du säger att du förstår att de menar väl men att du vill ha samma mat sam alla andra för att komma ända in i mål liksom. De kommer förstå, de tänker antagligen inte heller på det!
    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag tänker också att du måste starta med att tala om det för dem. Om de inte ens vet att det de gör och säger inte hjälper då lär det inte bli någon ändring. Din sambo sa på samtalet att han inte ens tänkte på att han sa de där sakerna på det där viset, och då antar jag att han är den som står dig närmast av alla dessa personer. Så säg till på ett vis så att du förstår hur det kommer sig att de säger så där men att de ska försöka att inte bete sig annorlunda mot dig som mot någon annan. Om sambon har syskon, ringer de då innan de är bjudna på middag och talar om vad det blir till mat? Tvivlar på det. =)

    Kram och pepp!!

    SvaraRadera