onsdag 29 januari 2014

Gå utanför ramarna.

Var på samtal igår hos E-K, tala om att hon sätter tankar i huvudet på mig... På ett positivt sätt ska jag säga! Vi pratade mycket om igår att jag har egentligen två "problem", dels att jag behöver gå upp något kilo mer i vikt och få igång min menstruation men mitt stora problem är egentligen mina ramar. Att jag måste ha kontrollen, allting ska passa in i mallen. Går jag utanför ramarna så kommer oron och då får jag svårt att tackla ångesten. Jag har egentligen inte jätteproblem med att jag ska gå upp i vikt, så länge det blir exakt som planerat. Enkelt att dricka ND, jag vet precis vad de innehåller!

Vad som stör mig nu är att mitt liv blir så inrutat, svårt att vara spontan. Vill att måltiderna ligger vid vissa tider, så att det blir frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika på en dag. Flyttas det om däremellan så börjar pusslandet. Inser mer och mer när jag tänker på det att mitt liv är otroligt inrutat - visst det är bra att ha ramar men de får inte styra ens liv. Jag vill välja maträtterna, det ska vara på mina villkor - jag vill veta vad det innehåller så jag vet vad jag ska äta mer under dagen.... Tänk om man bara kunde äta en måltid utan att planera sin dag runt det!

I "läxa" till nästa gång ska jag skriva upp en lista på saker jag kan göra för att gå utanför ramarna. Kommer att bli en tuff kamp att ta men det är värt det - värt det ifall det hjälper mig att mot ett friare liv. Tänk om jag bara kunde äta vad jag ville under veckan. Inser att det är inte en rimlig "utmaning" just nu, lite för stor... Vi ska börja i små steg. Har själv några tankar på lämpliga utmaningar, saker som hjälper mig att bryta mina rutiner. Men ni har kanske några idéer eller tips på hur ni gjorde :) Jag tar tacksam emot det

Hoppas ni får en fortsatt bra dag!
/Kramar

1 kommentar:

  1. Vet hur svårt det är med att våga sig utanför de där ramarna. Jag gick på dagvården i Lund för ett år sen och en av de saker jag minns bäst var att en av behandlarna sa att när man ätit en måltid lämnar man den och glömmer den. På så sätt blir varje måltid ny! :) Supersvårt men det är ett bra sätt att tänka på!

    SvaraRadera