onsdag 15 januari 2014

Näringsdrycker eller inte?

Har hamnat i en fundering, tar gärna emot era tankar och råd :)

Var på samtal igår , min samtalsperson A har ju slutat och jag har gått tillbaka till min tidigare samtalsperson E-K. Jag gick till henne innan jag blev inskriven i Lund och sedan ett kort tag efter Lund. Har alltid gillat henne massor och ville ju inte byta från början men E-K skulle opereras och sedan sjukskrivas och då var jag tvungen att byta. Lärde ju känna A och uppskatta henne så det var lite sorg att sluta hos A, men det blir nog bra hos E-K igen. De arbetar dock lite annorlunda, A ville ju att jag skulle ta Näringsdrycker - 2 om dagen för att gå upp i vikt. Nu är det ju så att jag går inte upp i vikt speciellt mycket, fast jag tar ND. Har ju i princip legat stilla viktmässigt sedan i början på april. Innerst inne vet jag ju att det funkar inte, ND var ju att ta en kort period för att gå upp de sista kilona. Men uppenbarligen så drar jag in på maten - jag går ju inte upp i vikt!  E-K tycker att jag ska slussa ut ND och koncentrera mig på att normalisera mina portioner, måltidsrytmen finns där men mina portioner är för små. Fick "portionsstorlekar" från henne och jag äter för lite. Fick en hemläxa att ta mig en allvarlig funderar kring ND och tankarna snurrar i huvudet....

ND är ju en hjälp för mig att gå upp i vikt, men de fungerar ju inte. Jag drar in på portionsstorlekarna för att kompensera det med ND. E-K arbetar mycket mer kring matsituationen medan A arbetade mer kring livssituationen och KBT-tankar. Lite skönt att kunna koncentrerar sig på "maten" igen. Visst jag äter relativt fritt, men tankarna finns där och vissa maträtter är "svåra" att äta.

Just nu så lutar det åt att jag ska nog försöka slussa ut ND, att faktiskt öka portionerna så att de ND jag tar ska göra att jag går upp i vikt. ND ska vara utöver den vanliga maten inte som en ersättning! Kanske bättre att hitta tillbaka till "normala portioner" igen och sedan komplettera med ND för att gå upp i vikt? Hur resonerar ni?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar