torsdag 9 juni 2011

Prova på att vara hemma

Nu sitter jag hemma i min egen lägenhet, med mina två katter hos mig. Jag ska nämligen prova att vara hemma hos mig själv i över en vecka. Jag har planerat och ska verkligen se till att allting går bra! Har blivit några intensiva dagar nu förra veckan och denna veckan

I fredags så var jag på kalas och åt både glass och en bit kaka, var riktigt gott och jag kunde unna mig det. Känns så mycket skönare nu när jag kan äta sådan mat ibland utan att få för stor ångest. Sedan i lördags så fixade vi och donade för en jättefest som vi skulle ha på söndagen, vi hade bjudit runt 50 personer för att fira födelsedagar. Vi slog ihop några födelsedagar och firade de gemensamt. Dock gick hela lördagen och söndagen till för att ordna och fixa inför festen. Men festen var jättetrevlig och jag kunde äta nästan som en normal person (vilken var en härlig känsla). Jag tog en bit tårta och drack ett glas champagne. Vad jag menar med en normal person så tänker jag att jag ska lägga upp en normal portion till mig men att jag smakar av allting på buffébordet. Tidigare kunde jag max ta en eller två saker från ett buffébord för jag var så rädd att det skulle bli något fel med portionsstorleken.

Sedan i måndags tog jag en bit tårta som var kvar, vi åt resterna från buffébordet till lunch dagen efter och jag kände för att ta en bit tårta till efterrätt - så jag gjorde det. Insåg då vilken lång väg jag har kommit. Tidigare skulle det aldrig ha gått att jag tog en bit tårta utöver.

Var så bergsäker på att jag hade gått upp massor till tisdagens vägning. Jag hade ju att i mig massor av onyttiga saker även om det var gott. Istället hade jag gått ner nästan ett kilo. Det är rätt så mycket, själv tycker jag att helgen gick bra men jag vet efteråt när jag försöker tänka vad som gick fel att jag rörde mig mycket mer än vad jag brukar och jag kompenserade inte för det genom att äta lite extra.

På tisdagskvällen hade jag sedan tacokväll, var riktigt gott och jag drack även läsk till. Jag åt lite mer än en vanlig portion men det var så gott! Tala om att jag var mätt sedan..... Hade bjudit in några vänner till mig och vi satt och pratade och hade en kanontrevlig kväll.

Sedan kom chocken på onsdagen, visste att det skulle bli en tuff dag. Jag hade nämligen beställt pizza till kvällen. Var lite av en utmaning för min del med pizzan. Så helt plötsligt fick jag reda på att jag skulle gå och äta lunch på gatuköket och att jag var tvungen att ta pommes som tillbehör. Valde att äta en ungersk kryddstark korv och pommes, korven var jättegod men pommes var ingen större hit men nu har jag iallafall ätit det! Blev bara mycket den dagen med gatukök och pizza...

Sedan idag på förmiddagen så var jag över hos dagvården på introduktionsmöte. Det ser ut som att jag ska kunna få lov att börja där efter midsommar. Blir till att vara hemma till den 20 juni och sedan en vecka på avdelningen och sedan blir det dagvård. De har ett speciellt sommarprogram som nog kan passa mig riktigt bra. Egentligen ville jag från början gå direkt till öppenvården i Helsingborg, Najaden men jag inser nu att det blir ett för stort steg att ta och vill mellanlanda lite med dagvård.

Nu sitter jag iallafall hemma hos mig själv och ska bara ta och ha en lugn kväll.

1 kommentar:

  1. Härligt att du är hemma! Det är skönt att höra att det går bra för dig. Bara genom att läsa texten du skriver så hör man att det är andra tongångar nu. Så glad för din skull.

    Kram

    SvaraRadera