måndag 6 oktober 2014

arbetets påverkan och hur mycket ska man tåla?

Arbetar som lärare och just nu har vi det ganska tufft på vårt program. Vi upplever lite stöd från vår ledning och allting bollas tillbaka på oss. Vi ber om hjälp och stöttning för att hinna med i vårt arbete, hjälp för att hinna hjälpa alla elever. Hjälp för att inte känna oss otillräkliga - vi får; tips på appar, att vi ska berömma eleverna när de kommer 10 minuter för sent och stör lektionen (de kommer ju)... Jag kan nog tycka att ett krav man ska kunna ställa på gymnasielever är att de ska försöka vara i tid till lektionen och uppföra sig ordentligt - hur ska de annars klara sig ute i arbetslivet sedan?

I fredags hade jag en mindre rolig incident, blev kallad "efterbliven" sisådär 10 gånger och jag kände mig efteråt riktigt påhoppad av eleven. Inte första gången han har brusat och sagt olämpliga saker till lärare, både till mig och andra kollegor. Vad händer - ingenting? Går till ledningen och rektorn pratar med honom. Han skulle komma be om ursäkt på fredagen (för han var ju verkligen ångerfull...). Kommer han och ber om ursäkt? Nej, idag knackade han på dörren och ha - "ja, jag skulle be om ursäkt för det jag sa i fredags." och så gick han iväg för han hade ju lektion, jag riktigt kände hur ångerfull han var (eller inte...). Varför behöver han vara ångerfull - ingenting händer ju! När jag senare på morgonen idag tog upp det med min rektor att jag blev riktigt påhoppad och nu är det dags att det ger konsekvenser, man kan inte kalla sin lärare för efterbliven, äckel, idiot mm... Jag vill inte att han ska få vara med på lektionerna i min kurs denna veckan, han får uppgifter att arbeta med. Jag tyckte jag var tydlig med att jag var inte bekväm med att han honom på mina lektioner. Självklart bollas det tillbaka till mig - "men det löser ju inte den dåliga relationen mellan er två om han straffas" och "Vad tycker du att vi ska göra för att få en bra relation mellan er två". Kalla det för straff eller konsekvens - beteendet är inte acceptabelt och varför ska det bollas tillbaka på mig. Är det jag som ska må dåligt över detta. Spytt av mig en del nu, även om det kanske inte är intressant för er att läsa detta.... Men jag ska ärligt säga att jag är jäkligt trött på mitt jobb nu! Dags att börja leta nytt - har ni några jobbtips till mig?

Självklart påverkar detta mig, men jag tänker inte låta det påverka mig till att jag trilla ner (eller djupare) ner i sjukdomen igen. Jag är på väg uppåt, på väg mot ett friskare liv.  Bara för att det är skit på jobbet nu så ska det inte leda till att jag tar ut det över mat och träning. Lättare sagt/skrivet än gjort men jag ska göra mitt bästa!

Hur har ni det ute i höstvädret nu?

/Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar