fredag 25 april 2014

Oj, vad tiden rann iväg....

Galet vad snabbt tiden gick - jag hade påsklov och helt plötsligt var det över.... Hade iallafall en trevlig påsk, var runt en del bland släkt och vänner men det är väl så det ska vara. Jag upplever att jag fortfarande har problem när det kommer till rutiner, jag vill ha mina vardagsrutiner - är mycket lättare att veta att jag får i mig tillräckligt (ätstörningen vill ju inte att jag får i mig för mycket heller...). När jag äter en vardag; frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika så har jag rätt så bra koll och kan variera mig rätt så fritt. När det sedan är helg och det blir lite annorlunda matplanering så fixar jag det när det endast är någon dag, typ lördag och söndag. Men nu under helgen blev det lite för många dagar och jag kände mot slutet att det var osäkert... Alla dumma tankar/frågor kom upp, har jag ätit för mycket eller för lite? Varför är det svårt att lita på sin kropp (och sina hungerskänslor)? Kommer inte min kropp att säga till mig ifall den behöver äta mer? Jag måste våga lyssna på min kropp och vad den säger till mig! Måste våga släppa på kontrollen!
Bet faktiskt ihop och bestämde mig för att inte börja räkna, dividera mer utan att ta dagarna som de blev. Fixade det ändå bra, nu vet jag ju inte hur det har blivit viktmässigt då jag väger mig först på måndag men det är kanske inte det viktigaste. Det viktigaste är kanske att jag tog dagen som den blev - inte planerade och styrde allting kring mina rutiner.
Vad som också fick mig att fundera är att jag känner mig friare de helger då jag inte ska väga mig på måndagen efter - som att jag vågar mer. Nu ska jag till nytt möte med min samtalskontakt på tisdag och jag funderar faktiskt på att minska på tillfällena lite mer. Kanske bara väga mig en gång i månaden, lite orolig att det är ett för stort steg - får suga på den karamellen lite :). Eller vad tycker ni?



Nu är det iallafall fredag och jag har ett kvar timmar kvar på jobb (har en kortare paus nu) sedan är det helg!
Lyxigt härligt!
/Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar