fredag 8 november 2013

Sluta stressa!

Just nu känner jag att det räcker, jag måste sluta att stressa. Sluta att rusa runt i ekorrhjulet. Just denna veckan är det proppfullt med jobb (och privat). Kände igår att jag var på inte kunde koppla ner, varva ner och njuta av en trevlig kväll. Igår var jag redan på fredagen och stressade över allting jag ska hinna med idag...  Nu tar jag en 5 min paus och uppdaterar er :)

Denna veckan har arbetsbördan inte varit liten, allting händer denna veckan! Jobbar ju som lärare på en gymnaiseskola, vi har haft årkurs 9 besök i två dagar, utvecklingssamtal med eleverna, jag har haft två extra möten med andra lärare på andra skolor. Vikarierat för en annan lärare (i en klass som tar mycket energi). Varje kväll jag har kommit hem har jag varit dömd på energi och då har jag varit tvungen att sätta mig och fortsätta jobba! I onsdags hade jag möte med min samtalsperson, A - återkommer till den. Igår så var det utvecklingssamtal, möte med andra matematiklärare, skynda ner till Malmö för att se konsert med Melissa Horn. Skäms nästan för att skriva det men jag kunde inte njuta fullt ut av konserten för jag var inte där hela vägen ut. Mina tankar var ofta på andra håll - den där eleven jag var tvungen att ringa, lektionen jag skulle ha nästa tag som inte var helt planerad, uppgifterna jag skulle skicka till en kollega mm.

När vi kom hem igår så gick vi och la oss direkt, men jag kunde inte somna på en lång stund. Jag hittade inte ro. Fick inte ner min andning och min stress. Allting bara snurrade i huvudet, stressade över allting jag skulle hinna med under denna dag (fredag). Till sist somnade jag, sov oroligt... När vi vaknade var det lika bra att bege sig upp och iväg för att simma. Nu måste jag vara effektiv, förlorar ingen tid på att simma före jobbet... Direkt när jag slutar idag så blir jag hämtad för vi ska på möte med en säljare som ska hjälpa oss med att rita upp vårt nya badrum (vi ska renovera det). Sedan storhandla, på flera olika ställen inför Mårtens Gås bjudningen på söndag. Ser fram emot att dö i soffan ikväll!

Nog om det. Vad jag vill komma fram till är att jag redan nu känner att jag sätter skygglapparna på och stressar framåt. Jag måste sluta, stanna upp, göra det jag hinner och vara nöjd med det!

Om mitt samtal i onsdags, min samtalsperson slutar vid årskiftet. Ska börja jobba i en annan kommun. Känns inte så roligt, blir till att "börja om" lite med en ny person. Har nog dock inte riktigt hunnit ta in det med allting annat som sker i livet nu...

Nu - pausen är slut och jag fortsätter att stressa....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar