fredag 27 september 2013

Att vara hälsosam....

Hälsosamt


Hatar verkligen detta begrepp! Jag är hälsosam och helt plötsligt är jag duktig, jag äter "nyttig och bra" mat, jag tränar x antal gånger i veckan osv.... Människor som har varit med på min resa skulle inte berömma mig för att jag tränar eller äter nyttigt. Men nya människor i mitt umgänge, arbetskollegor mm gör det emellanåt och det stör mig, det hjälper inte mig att bli friskare! Har några nya arbetskollegor som inte vet om min historia, borde kanske berätta det för att göra dem medvetna om det men det är svårt! Tänkte beskriva några händelser i min vardag som påverkar mig.

Exempelvis när det är lunchdags, vi går tillsammans från arbetsrummet till personalrummet för att äta lunch och någon kollega frågar "Vad äter du för gott idag?" Ofta efter jag har berättat kommer någon kommentar om att det ser gott och nyttigt ut, att jag äter "hälsosamt". Hatar det!

När vi sedan har möte brukar kollegorna äta lite kakor, bullar eller liknande. Jag är dels inte förtjust i det och äter hellre ett ordentligt mellanmål, men då får jag höra att "de hade velat ha min karaktär, och inte äta massa skräp/onyttigt".

När jag sedan har varit och tränat eller ska iväg och träna efter jobbet så får jag höra deras ursäkter, och att de önskar att de kunde ta sig i kragen och gå och träna - som jag...

Att vara hälsosam, att äta rätt och träna lagom är en norm - ett ideal. Jag hatar att jag lever upp till det idealet för det är inte hälsosamt för mig! Hälsosamt för mig hade varit att kunna äta den där bullen på fikat utan att få ångest, hälsosamt för mig hade varit att kunna äta godis spontant - utan att planera det. Hälsosamt för mig hade varit att kunna byta ut spinningpasset mot ett Yoga pass för att jag känner mer för yoga idag.

Jag tror att vi ska vara försiktiga att kommentera eller berömma andras tränings- och matvanor. Jag vet ju att mina kollegor inte gör det för att vara elaka, men berömmet/kommentaren mottas på fel sätt av mig.

Är kanske jag som behöver lära mig att borsta det av mig, att acceptera att få sådana kommentarer/beröm? Vet inte riktigt - hur ser ni på det hela???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar