måndag 26 mars 2012

Börjar att kännas lite bättre nu

Just nu börjar det att kännas lite bättre, kan till stor del bero på att jag har gått ner i vikt under veckan som har gått. Vågen var betydligt snällare imorse än förra veckan. Det har blivit en del träning under veckan och jag har hållt mig ifrån onyttig mat, men jag har ätit vanlig mat och ordentligt vid måltiderna. Är inte riktigt bra och det är lite av en varningssignal att jag är så beroende av vikten. Önskar bara att jag hade kunnat komma till ro med att alla inte har ett BMI på 20,0 och jag ska vara nöjd med vad jag väger. Jag menar att jag har ett bra liv, min kropp orkar att träna och fungerar i vardagen. Mitt liv består inte bara av arbete utan nu har jag pojkvän/sambo som jag älskar mm.

Jag tror att jag måste komma till insikt med mig att jag faktiskt inte har en verklig kroppsuppfattning. Jag ser inte mig själv som tjock men jag tror inte att jag ser hur smal jag egentligen är. Ibland får jag fortfarande dumma tankar när jag ser smala personer och önskar att jag kunde vara så smal. Ibland önskar jag att jag kunde äta mer eller äta "onyttiga" saker och inte gå upp i vikt. Vet att det är så dumma tankar, min kropp kommer ju att hitta sin trivselvikt om jag låter den sköta det. Problemet är väl bara att jag måste acceptera min trivselvikt, det är det svåra???

Är det någon mer där ute än jag som upplever att det svåra är att få vikten att stabilisera sig och acceptera att ha ett BMI på mer än 20,0?

2 kommentarer:

  1. *Räcker upp handen*.
    Jag har haft jättesvårt att acceptera att min kropp inte vill ligga precis på 18,5, som jag gjorde under lång tid. Nu är det över 20 och vissa dagar tänker jag att jag lika gärna kunde ligga över 30, att det vore "lika illa". Man läser det där som står i så många böcker om äs: "De flesta är menade att ha ett BMI mellan 18,5 och 24" eller liknande och tänker omedelbart att man själv "måste" ligga på det nedersta, inte en siffra högre.

    Men nu har jag slutat väga mig. Jag orkar fan inte noja, jag orkar inte stirra mig blind på decimalerna. Nu vill jag leva i verkliga livet, inte bara i teorin med alla siffror, kalorier och hekton.

    Lycka till med den fortsatta kampen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen svårt att acceptera att vågen står på lite, eller mkt förresten, högre siffror nu än förr. Men det är väl "bara" att fortsätta jobba på det. Inte det lättaste dock....:(

    Nattis!

    SvaraRadera