onsdag 1 september 2010

Svårt med portionsstorlekar

Mitt stora problem med sjukdomen är inte att jag inte äter eller att jag hoppar över måltiden. Jag äter alldeles för lite mat vid måltiderna. Annars äter jag frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål per dag. Jobbar just nu för att öka portionsstorlekarna, sist jag var på najaden (psyk. mottagningen i stan) fick jag kostråd och portionsstorlekar utskrivna på ett papper. Har varit min räddare i nöden dessa dagar. Jag ska tillbaka till Najaden imorgon och då ska jag minsann inte ha gått ner i vikt. Jag ska minsann ha gått upp i vikt. Har de senaste dagarna ätit mindre sallad till måltiderna, innan la jag upp sallad på mer än halva tallriken, då fick det inte plats mycket mer och så blev jag mätt av salladen. Nu får salladen bara en liten hörna och jag fyller tallriken med protein och kolhydrater.

Imorse blev det en tallrik med fil med plommon och musli samt en stor rågmacka med ost och skinka. Sedan ett mellanmål med knäckebröd och ett päron. Lunchen bestod av couscosusallad (1port) tillsammans med 100g blandad ost. Sedan två knäckebröd och plommon till mellanmål. Nu ska jag äta kålpudding med alla tillbehör (potatis, lingonsyl och brunsås). Kvällen ska sedan avslutas med finalen av "fångarna på fortet" med nötter och lite frukt.

Ska som sagt tillbaka till Najaden imorgon och jag hoppas verkligen att det ska visa sig att jag har kämpat. Jag har följt kostråden jag fick av sköterskan (hon jag samtalar med på Najaden) och följt dem.
Håller tummarna nu
/Kramar

4 kommentarer:

  1. Jag också extremt svårt med portionsstorlekar, ex. hur mycket pasta det ska vara m.m.
    Du har varit jätte duktig gumman, verkligen! Jag vet att du kommer fixa det här och jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra för dig imorgon.
    Vi klarar det här tillsammans gumman!
    Puss<3

    SvaraRadera
  2. gumman du äter väldigt nyttigt och fettsnålt, tycker jag det LÅTER som, du kanske borde införa lite mer högkalorigrejjer om du har svårt att äta mycket? Efter som frukt och sånt bara är bukfylla! Jag tycker dock att du är skitduktig! Vill såklart att du ska gå upp i vikt och MÅ BRA!

    <3

    SvaraRadera
  3. Hej Sara!
    Håller med Tove också, du äter fortfarande för LITE och för fettsnålt. Knäckebröd och frukt till mellis? Jag har gått på många behandlingar och det räknas tyvärr inte som ett okej mellis. Kanske om du skall gå ner i vikt.

    Dessutom frukt och nötter till kvällsmål, det är ju också alldeles för LITE.

    Jag kan dock bara prata utifrån mina egna erfarenheter och vill bara hjälpa. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Ps. Lycka till imorgon på vägningen, håller ALLA mina tummar att du lyckats vända vikten nu!
    KRAM

    SvaraRadera