lördag 18 september 2010

En vanlig matdag

Fick en fråga på förra inlägget om hur jag visste hur mycket jag skulle äta och hur en vanlig matdag för mig ser ut. Så jag tänkte att jag skulle försöka besvara den.

Jag har fortfarande jättesvårt med portionsstorlekarna, men jag utgår ofta från olika recept (tycker att de borde bygga på normala portioner). Annars är ett tips att titta på förpackningen hos pasta, ris, gryner mm därfinns ofta angivet en portion. Sedan har jag fått en "tipslapp" från min sjuksköterska med olika exempel och tips.
Att till frukost är det "normalt" att äta
- Havregrynsgröt gjort på 1dl havregryn och 2dl vatten med 1½ dl minimjölk samt linfrö eller bär/frukt på gröten. Till detta en macka med valfritt pålägg
- 1½ dl fil eller yoghurt med valfri topping samt 2 mackor med pålägg och 1 glas juice

Till lunch och middag
100-150g protein (fisk,kött och dyl)
2 kokta potatisar eller 1½dl ris
Valfri sallad och andra grönsaker, ca 2dl
Sås cirka ½dl

Sedan äter jag 2-3 mellanmål och dagen som består av en frukt och en knäckemacka eller dylikt

Jag tycker om att äta mycket fisk och skaldjur så det blir det en del. Annars blir det lite olika, chili con carne åt jag för någon kväll sedan. Det serverades med råris. Ofta lagar jag dubbelportion på kvällen och har med mig till arbetet dagen efter i en lunchlåda.

Denna vecka har middagen (och efterföljande lunch bestått av)
Måndag:
Lunch: markill i tomatsås med pasta och sallad
Middag: Lammfärsbiffar med tomatcouscous
Tisdag
Rökt lax med potatis, broccoli och filsås
Onsdag
Chili con carne med råris
Torsdag
Lax med potatis och squashplättar (riv potatis och squash, blanda i ett ägg och stek det som plättar - kanongott) hade även kall filsås till
Fredag
Löksoppa med varma mackor

Hoppas att detta gav lite svar på frågan som jag fick
Nu ska jag ut och äta frukost. Idag har jag bestämt mig för yoghurt med hallon samt en sconesbulle med pålägg. En god kopp te och morgontidningen. Älskar att kunna ta det lugnt på lördagsmorgonen och sitta länge med tidningen
Hoppas ni får en underbar lördag
Kramar

4 kommentarer:

  1. hej gumman.
    reagerar lite över ditt matschema där faktiskt.
    en normal portion är 3 potatisar och 2 dl ris eller 3 dl pasta
    MINIMJÖLK??? det får jag inte ens dricka, och helt ärligt det är inte ens gott om man jämför med mellanmjlök.
    visst var det läskigt för mig med att börja med det men jag tänker såhär det är 1,5 % fett i mjölken alltså är den 98,5 % fettfri!!hallå lixom! och så mycket godare.
    äter du bara NYTTIGA produkter ser att du äter råris och det ville min ÄS med ha! men nu när jag tagits ifrån möjligheten att bara äta NYTTIGT och inte förbjudet har jag kunnat bli mycket mycket bättre!
    ta nu hand om dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej :)
    Vad roligt, tack för din härliga feed-back, blir mycket roligare att skriva när man vet att någon läser & tycker om det man skriver!
    Jag förstår det, njut av detta nu & ge dig själv en klapp på axeln för det är långt ifrån alla som orkar vända! Precis, men ett steg i taget, det är det enda du kan göra – för man kan inte göra allt på en gång, hur gärna man än vill :) Kramar!

    SvaraRadera
  3. tycker bara det är väldigt märkligt att du får förslag som inefattar lättprodukter som inte ens är bra för en normal frisk människa.
    men du vet ju med att du måste öka maten för på det schemat finns det ingen chans att du ökar i vikt gumman. det behövs så mycketr mer mat än vad man tror.
    Ta nu hand om dig.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Regerade på samma saker som Emma gjorde, kan säga att den enda mjölken som är acceptabel för mig just nu är röd(3% fett) mjölk. Dock så har jag det bara till gröten nu eftersom jag dricker proviva för magens skull.
    Annars tycker jag att det låter som att du äter riktigt god mat, idag åt jag lammfärsbiffar och det är ju riktigt gott ;)
    Hoppas allt går bra för dig!
    Puss<3

    SvaraRadera