tisdag 14 september 2010

Basal Kroppskännedom

Idag var jag på Najaden hos sjukgymnasten, behandlingen de har heter Basal Kroppskännedom. De menar att metoder fokuserar på människans resurser och egen läkande kraft. Är ett sätt för att öka medvetenheten om kroppens signaler och symptom. Behandlingen bygger på övningar (enkla) som utförs liggande, sittande eller stående. Basal kroppskännedom används när man vill öka sin kroppsmedvetenhet, vid psykosomatiska symptom, vid psykiska störningar såsom psykos, ångest, depression mm och vid ätstörningar. Det ska öka ens mentala närvaro och få kontakt med sin egen kropp. Man kan läsa mera om behandlingen på hemsidan Instutitionen för basal kroppskännedom.

Idag var jag på första delen på utvärderingen, enkelt så ställde hon massa frågor till mig som jag fick svara på. De rörde mest om hur jag uppfattade och vad jag tyckte om min kropp. Hur jag upplevde och hanterade olika känslor. Om några veckor ska jag tillbaka dit igen och fortsätta utvärderingen. Då ska vi göra olika rörelsemönster, känns lite synd att det är lång tid tills jag ska dit igen. Hade varit roligt och säkert lärorikt att komma igång med det. Samtidigt förstår man ju att hon säkert har sitt schema fullt...

Annars har dagen varit helt okej för min del. Kämpar fortfarande med att göra mina portioner större och bearbeta mormors död.

3 kommentarer:

  1. Det låter riktigt bra faktiskt, hoppas att du känner att du mår bättre av det.
    Jättebra att du kämpar på gumman, du kommer klara det här, det vet jag.
    Tillsammans ska vi besegra Ana och ta över våra liv, vi ska ta tillbaka det som är vårt!
    Puss<3

    SvaraRadera
  2. Ville bara skicka massa styrka till dig Sara! Härligt att det gick bra idag, hoppas att det gav någonting bra!
    Jag pluggar typ dygnet runt just nu och ÄTER, det är mitt liv, haha. Förhoppningsvis inte så länge till, nu tycker jag vi skall bli FRSIKA!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Eller hur.. och det är SÅ himla fel, en människa ska inte behöva känna så – men i dagens samhälle är det fan inte så konstigt, liksom :/ Men kämpa på, för en vacker dag tror jag att du kommer att kunna unna dig en godisbit/kaka/vitt bröd utan att få ångest! Jag hoppas det.. precis, sträva efter balans tycker jag är bättre än att sträva efter ”den perfekta hälsan” – dör då är det lätt att bli extremt hälsosam.. jag tror att både du & jag känner igen oss alltför väl! Tack för din kommentar, sötnos :) Stor kram

    SvaraRadera