lördag 11 september 2010

Snart hem till föräldrarna

Ser ut att bli en grå lördag här hemma hos mig (iallafall vädermässigt). Dagen har iallafall varit bra hos mig hittintills :)
Vaknade rätt så tidigt och åt en god frukost. Jag var och handlade i torsdags och de hade lite rabatt på turkisk yoghurt så jag inhandlade en sådan (lightversionen - skulle ju sluta med det...) Men lightversionen innehåller ändå 3,5% fett, så det är ju inte som lättyoghurt utan snarare som vanlig Yoghurt. För några veckor sedan skulle jag aldrig kunna ha tänkt mig att handla den, så det är väl ett litet framsteg. Imorse åt jag av den tillsammans med hallon och blåbär. Tala om att det var gott! 2 mackor till det och en kopp te fick bli min frukost idag.

Ska snart bli hämtad av min bror med familj, vi ska bege oss hem till våra föräldrar. Jag har ju umgåtts med dem rätt så mycket efter det att mormor dog, samt att jag fortfarande har nog inte fattat att hon har dött. Det är lite värre för min bror, eftersom de bor lite längre bort. Så han ville komma "hem" och få umgås lite. I svåra tider är familjen ett stöd till oss alla. Just nu går jag mest och undrar när det ska falla på plats för mig, när ska jag fatta det. Är lite rädd att jag kommer att bryta ihopa när jag förstår att hon verkligen är död, vet inte riktigt hur jag ska ta det till mig och förstå det. Hon var ju ändå min mormor, de sista av mina äldre släktingar jag hade kvar och vi träffades en hel del. Ibland var mina känslor kring henne kluvna, hon kunde vara lite elak ibland och sa precis vad hon tyckte och tänkte (utan med tanke på att hon kunde såra någon). Men hon var ändå min mormor och jag älskade henne - jag hade nog mest bara velat få säga hej då till henne och berätta för henne att jag älskade henne!

Jag har faktiskt varit lite duktig idag och gjort ett pyttesteg framåt i min kamp. I torsdag när jag var på Najaden sa sköterskan att jag kanske skulle sluta fråga mamma varje gång jag åker hem till dem vad hon ska bjuda på. Detta gör jag bara för att ha kontroll över situationen och kunna planera resten av "matdagen". Sköterskan menar att jag ska träna mig i att inte kunna planera alla matstunder (ibland kan man inte planera allting utan får ta det som det kommer). Så idag när jag pratade med mamma frågade jag inte vad hon skulle göra till lunch, utan jag får helt enkelt se vad det bjuds på. Dock så hade jag velat veta det så jag hade kunnat tänka ut vad jag ska äta till ikväll. Bjuder hon på fisk vill jag nog äta "chili con carne" ikväll (kanske av den pajen som ammina gjorde, den lät underbart god). Om hon inte bjuder på fisk ikväll tänker jag nog äta någonting med fisk. Så är velandet igång.....

Dock hoppas jag alla får en bra lördag
Kramar på er alla

6 kommentarer:

  1. Du är för söt, ja du måste verkligen testa den pajen, jag älskar bönor och så är jag barnsligt förtjust i köttfärs;) så den kombon är oslagbar;) när du äter chili con carne har ni ris eller bröd till då? för oss i vår familj har vi aldrig fattat att man kan äta det utan ris;)

    SKIT bra jobbat med yoghurten, kan ses som ett litet steg av vissa, men för dig och många andra är det ett jätte kliv och verkligen skit bra jobbat gumman! nu fortsätter du i denna riktingen. Jag har inga light produkter alls lkängre, vet du vad helt ärligt så smakar de skit om man jämför! minimjölk och mellanmjölk det är som natt och dag! Emma vill ha mellanmjölk så mycket godare. livet är för kort för att slösas bort.
    Ta nu hand om dig idag ät och njut och hoppas du får det bra hos föräldrarna:)
    Puss och Kram Vännen

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar!
    Starkt jobbat med alla framsteg och detta trots allt jobbigt som hänt med din mormor. Var rädd om dig tjejen och kämpa på!
    Kramar, ellen

    SvaraRadera
  3. Grymt bra jobbat med att inte fråga, jag tycker det är så svårt men det är ju egentligen bara att "Hålla käften stängd" ;D Så det försöker jag göra 24-7, även om det vissa gånger är så himla svårt. Jag vill liksom vara förberedd på vad som väntar mig. Men jag vet att det inte ska vara så, man ska inte behöva veta vad maten är för att lugna ana en aning, möjligen så frågar man för att få längta lite extra efter middagen, och där är jag inte ännu! Men jag är på väg, och det tycker jag att du också verkar vara Sara! :D

    Ja, paj är s himla gott men samtidigt så förbjudet. Men som vi sa, nästa gång blir det all pajdeg för min del! För din del också kanske? :D

    Ta hand om dig nu och kämpa på, du är helt grym! :D

    kram från Lowe

    SvaraRadera
  4. Grymt bra jobbat med yoghurten gumman, ett stort steg framåt där! Och jättebra att du försöker att inte fråga vad det blir för mat, det är ett stort kliv fram det med. Vi kör med matsedel här hemma, men det är mest för att jag vill ha variation i maten och inte behöva äta tex pasta 3 dagar i rad.
    Du fixar det här gumman, jag tror på dig!
    Puss<3

    SvaraRadera
  5. Ja ris ska det va!
    vad bjöds du på för gott hos föräldrarna??
    roligt att höra att du hade det så bra hos dina föräldrarna det glädjer mig!
    ny vecka nu gumman och lika hårda kämpar tag!
    ta hand om dig!
    Kramar

    SvaraRadera