tisdag 31 augusti 2010

En bra dag - jag kämpar på nu!!

Hej allihopa
Måste säga att det har varit en riktigt bra dag för mig idag, jag har varit riktigt duktig på många sätt och verkligen bestämt mig för att inte låta Äs ta över mitt liv längre.

Började morgonen med att äta en normal frukost, fick lite kostråd igår när jag var på Najaden. Mest med betoning på portionsstorlekar, där är mitt stora problem. Det är jag äter är väldigt nyttigt men jag äter för lite. Till frukost idag satte jag i mig; 2dl fil med 5 plommon samt en rågbulle med ost och skinka. Sedan blev det ett mellanmål på förmiddagen; 1FinnCrisp med ost och 1 päron. Till lunch åt jag en normal portion lax- och potatispytt. På eftermiddagen blev det ännu ett mellanmål; 2 ryvitaknäcke med ost och skinka samt 5 plommon. Nu till kvällsmat ska jag laga chevre- och Quinoasallad (en normal portion). Dagen ska sedan avslutas med en frukt och lite nötter.

Mitt andra stora framsteg jag gjorde idag var att jag har börjat berätta för mina kollegor om mina problem och att det har varit tufft. Det är ju så att många har undrat och jag har märkt att folk har tassat lite runt mig, men nu ska jag se till att berätta för de jag arbetar närmast med och vara totalt ärlig. Har idag påbörjat och berättat för några, ska fortsätta och berätta för resterande imorgon.

Var nere hos min distriktssköterska idag, hon tyckte att jag var riktigt positiv och vi kom överens om att eftersom jag går till Najaden nu så kommer jag inte att fortsätta gå dit. Lite synd för hon var underbar att gå till men jag tackade själv nej till att fortsätta gå dit. Känner att det är svårt nog att hitta tider att gå till ett ställe och det är bättre att ett ställe sköter all "vård". Men jag lovade henne att komma in och berätta hur det går :)

Nu kallar kvällsmaten - och så ska jag nog titta lite på TV!

Nu jäklar allihopa - vi ska vinna över Äs

Kramar

6 kommentarer:

  1. Kanske att det låter lite lite ditt matschema, för man kan äta så mycket mer än vad man tror. Men du, ALLT är bättre än förut, du får aldrig glömma vilka framsteg du har gjort! Allt du äter, vad det än är, är bättre än ingenting!

    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Håller med Tove om att det låter lite lite, kan rabbla upp mitt lilla schema:
    Frukost: en mjuk macka med ost och smör, en portion gröt med 2dl röd mjölk + 1 msk sylt, ett glas juice

    Mellis: 2 mjuka mackor(dubbelmacka) med smör och valfritt pålägg(ost, rostbiff, ägg)

    Lunch: Normalportion lagad mat med 2 dl röd mjölk

    Middag: samma som lunchen

    Kvällsfika: en mjuk och en hård macka med smör, en med köttpålägg och en med ost, ett glas juice ;)

    Men du äter ju mycket bättre nu än vad du gjorde innan och det är ett enormt stort framsteg du har gjort. Jag tror att du kommer klara det här och du gör helt rätt i att berätta för de andra, de kan finnas där för dig och stötta dig
    Nu fixar vi det här gumman, vi är starka och vi ska bli friska!

    Puss<3

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du gör ett superbra jobb som vågar så himla mycket och verkligen gör det också -inte bara tänker att "jag borde kanske äta så..." Du kan och du vågar, toppen!

    Men som de övriga säger, för att ÖKA i vikt behövs mkt mera mat än man tror. Men ta det i din egen takt, den takt som känns bra för dig!

    kram från Lowe <3

    SvaraRadera
  4. Hej Sara!
    Jag kan tyvärr bara hålla med de övriga, du äter ALLDELES för lite, det du äter på en dag är ju en matlista för de som bantar och vill gå ner i vikt. Tyvärr. Hoppas du förstår vilka enorma mängder du kommer behöva äta för att vända på din viktnedgång och jag hoppas att du gör det NU. Du har liksom inga marginaler kvar. Du kan fortsätta som du gör, önskar att du förstår det. Blir så ledsen när du fortsätter att gå ner i vikt hela tiden men du säger att du vill bli frisk. Tyvärr räcker det inte att vilja och säga det, man måste ÄTA MASSA. Den enda sanningen är då tyvärr att du kommer behöva ÄTA mycket mer än vad du gör.

    Sen är det såklart bra att du äter mer än du brukar MEN du måste öka på massa! Med din låga vikt har man liksom inte råd att vara rädd eller bara äta "lite mer mat" osv.

    Kram Fia

    SvaraRadera
  5. Ps. Majas matlista är ett jätte bra exempel på hur en dags matintag bör se ut!

    SvaraRadera
  6. bra jobbat men som de andra säger du äter verkligen på tok för lite och att släppa den där nyttiga maten är ett måste för att kunna bli frisk. jag vet att jag ahde kunnat vara på ruta 1 ännu om jag hade fått hålla fast vid min fullkornskost och NYTTIGA måltider! man kan äta allt, men inte alltid! finns inte någon farlig mat!!!
    kämpa på!
    du gör verkligfen framsteg så klappa dig på axlen men lägg i en ny växel nu det fixar du!!!
    Kram

    SvaraRadera