måndag 2 augusti 2010

Hjälper att äta mat tillsammans med andra

Vill bara tacka mina föräldrar!!!



Har tillbringat två dagar tillsammans med mina föräldrar nu och det har känts så skönt. Dels så vet de om mitt problem och det blir lättare att kunna umgås med dem då och inte oroa sig för matsituationen hela tiden.

Igår var vi på Hantverksmässan i Båstad, jag fick en paket fårost som jag ska ha i sallader mm. Tackar mina föräldrar för det. Efter vi hade varit där så gick vi upp i Båstad och åt mat på en suverän restaurang, tror den hette "Centercourt". De serverade fläskfile med pommes, som jag fick byta ut mot kokt potatis och grönsaker, kanongott. Så jag kunde äta maten utan att få ångest. Vad som dock inte var bra igår var att det inte blev någon lunch. Åt frukost som vanligt (en helt okej frukost) och sedan efter ett tag körde jag ut till mina föräldrar och vi åkte vidare till Båstad. Inne på mässområdet fanns inget jag kunde äta när vi satte oss ner för att ta en kopp te, så det blev ett långt hopp mellan frukosten (vid nio tiden) och middagen (vid halv sex tiden). Åt lite på kvällen när jag kom hem, ett äpple med lite kesella men det är ju inte mycket. Det var inte för att jag hade ångest över att jag ätit ordentligt, för det hade jag inte utan för att jag inte var hungrig. Så dagen igår var både bra och dålig ur den synvinkel, bra för att jag åt ute och inte fick ångest över att jag inte visste vad maten innehöll i detalj. Dålig för att jag inte åt tillräkligt många gånger under dagen.

Idag var jag ute med mina föräldrar också och sedan bjöd jag dem på lunch på Väla. Där finns en restaurang "Blå Tuppen" som serverar otroligt god och bra mat. Idag åt jag pepparrökt makrillfile med stuvad spenat och kokt potatis, fast jag åt inte av potatisen utan jag fick lite bönröra istället. Men det var så mycket mat på tallriken att ingen av oss åt upp!!! Jag åt makrillfilen (nästan hela och den var stor) samt den stuvade spenaten. Sedan fick jag faktiskt lite ångest, tänk om de gjorde stuvningen på grädde... Men jag har bestämt mig för att inte låta det gå ut över kvällsmaten. Jag ska äta ordentligt ikväll också! Ska snart sätta mig och äta en linssallad med rökt kalkonfilé, mumsigt gott brukar det vara.

Vad jag vill komma fram till är att jag har upptäckt att det är oftast lättare att äta mat i sällskap. Fokuseringen på matsituationen minskar när man sitter och äter och pratar med andra än om jag sitter själv och äter. Jag tror med mig att jag äter nog lite mer mat när jag äter tillsammans med andra och det är ju positivt om mina portioner kan bli större.

Lite fisk är alltid gott, älskar verkligen alla sorters fisk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar