onsdag 4 augusti 2010

Varför är det så svårt att äta mellanmål???


Jag tillbringade även gårdagen med föräldrarna, vi åkte till Center Syd för att gå lite i affärer. Är skönt att veta att matsituationen känns okej med dem. Igår blev det en kycklingsallad med bulgur på Sandys. Måste dock säga att jag tycker att mathörnan på Center Syd är under all kritik, iallafall om man jämför den med Välas....

Tittar man till vad jag åt igår så när jag äter är det hyfsat okej, lite små portioner men matmässigt är det bra mat. Distriktssköterskan jag brukar gå till säger att jag äter perfekt för om jag skulle sitta stilla hela dagarna och väga 80kg och vilja gå ner i vikt. Med det menas att när jag väger lite mer än 41kg och försöker gå upp i vikt samt tränar en del så äter jag alldeles för lite, men jag kämpar vidare!

Igår blev det frukost, havrepannkakor med hallonkesella (hemmablandad), cirka 2/3 portion. Till lunch var det Sandys kycklingsallad med bulgur, dock orkade jag inte äta upp allting men jag åt nog iallafall 2/3 av hela portionen. Till Middagen på kvällen var jag fortfarande mätt men jag åt matjessill med nypotatis (65g matjessill med 75g nypotatis). Hade tänkt att ta en apelsin senare på kvällen men jag orkade verkligen inte, var fortfarande mätt.

Jag ser på det hela ur två synvinklar, ett av målen är ju att jag ska äta bättre med mellanmål. Jag kan ju försöka "tvinga" i mig mellanmål, fastän jag verkligen inte är hungrig eller sugen. Det borde vara det rätta alternativet eftersom jag har en skev uppfattning om mat och portioner mm. Eller så försöker jag äta lite mindre vid huvudmåltiderna så kanske blir jag sugen på mellanmål, men eftersom jag redan är för små portioner där så är det ju ingen lämplig plan. Jag får helt enkelt satsa på att precis som jag planerar mina huvudmål med veckoplanering får jag planera in mellanmålen. Känslan som sitter kvar hos mig är snarare att varför ska jag stoppa i mig mat när jag inte är hungrig??? Tror att det är min barriär, när jag tidigare har kämpat för att gå ner i vikt har man ju inte velat äta för att man är sugen utan man har hela tiden väntat tills man är hungrig. Nu ska jag ju dock inte gå ner i vikt utan gå upp i vikt.

Så nu blir det en mellanmålsstund i soffan med en frukt eller ett knäckebröd och en kopp te!

Hoppas ni njuter i solen idag
Kram

3 kommentarer:

  1. Knäckemacka med keso och skivad avokado på kanske? Med lite örtsalt uppepå. I min blogg finns ett recept på bananbröd. En skiva av den kan man äta helt utan pålägg för att det är så gott men smör o ost är favoriten på annars.

    Hoppas du hittar ett mellanmål som du gillar.

    SvaraRadera
  2. Eftersom att du känner dig mätt så kanske du ska välja fetare produkter så att du inte behöver äta en jättestor mängd. Sen näringsdrycker som komplement. Avokado är ett bra pålägg med nyttiga fetter:) Nötter är bra & det krävs inte häller en så stor mängd.

    SvaraRadera
  3. Tack ska du ha tjejen!

    Och du angående mellanmål, som de andra tipsat om. Satsa på energität mat om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi under dagen.

    Avokado, smör och ost på mackan, nötter (jättegott på mackan, i maten, som snacks, etc), olja eller pesto på pastan.

    Sedan tycker jag du ska testa att äta även fast du är mätt, ge dig den på att se vad som händer. Du kanske mår ÄNNU BÄTTRE på att äta den där apelsinen även fast du tycker du är mätt redan...?

    Testa iaf, det skadar inte. Din vikt RUSAR INTE iväg för det.

    Kramar om

    SvaraRadera