söndag 22 augusti 2010

Första steget - Ingen träning nästa vecka


Jag har bestämt mig nu, satt och läste "Mattillåtet" igår kväll. En helt fantastiskt bra bok. Hade även läst Fias blogg, hon är en tjej som är så otroligt stark och duktig i sin kamp. Nu är det flera veckor sedan hon tränade.

Mitt mål är att bekämpa Äs, att helt enkelt gå upp till en normal vikt och kunna stanna där. Om jag sitter och säger till mig själv hela tiden att jag vill lyckas och jag ska klara det, men jag gör inga förändringar i mitt liv så kan jag inte heller vänta mig positiva resultat! Detta är rätt så självklart... Jag var träningsberoende innan och är till viss del det fortfarande, att hålla mig inom de gränserna läkaren har satt upp att jag får träna är viktigt - speciellt att jag utnyttjar all träningstid. Läkaren jag går hos sa att jag får lov att promenera 1 timme om dagen, springa/jogga 2 dagar i vecka á 20 minuter, styrketräna 1 gång på 15 minuter och simma 20 minuter under veckan. Jag får också lov att träna Yoga en gång. Tittar jag till träningsmängden är den fortfarande stor, speciellt som målet är att gå upp i vikt. Under nästa vecka ska jag inte träna alls, jag får lov att promenera till och från jobbet (tar en timme totalt, 2 st 30 minuters promenader). Läste i "mattillåtet" att har man ett BMI under 16 ska man inte träna, dock kan det vara bra för skelettet att promenera lugnt 2 gånger 30 minuter om dagen. Jag kommer nog att få lite ångest över att inte träna, men jag kan inte gå ner mer i vikt nu!

Ska till distriktssköterskan imorgon och till läkaren på fredag, så jag får låta det gå nästa vecka och utvärdera det hela då. Har faktiskt gjort ett framsteg redan denna vecka om man tittar till träningen. Har inte utnyttjat simningspasset (och jag tänker inte göra det heller)

Nu ska jag snart hem och äta lunch hos mina föräldrar, ska bli grillat :) Hoppas bara att det slutar regna!!! Ska även berätta om träningsstoppet för jag tror att jag kommer behöva deras stöd.

Kämpa vidare allihopa nu, vi ska fixa detta!
Kramar

5 kommentarer:

  1. FY FAN VA GLAD JAG BLIR SARA! Du har precis tagit det första riktiga, konkreta beslut mot det friska livet. NU tror jag äntligen på att du faktiskt vill bli frisk. Vi kan väl köra resan tillsammans?

    Fan, du är i samma sits som mig och jag är helt övertygad om att du måste träna HELT, INTE promenera heller! Jag lovar att det är skit tufft i början, men faktiskt känns just avståendet från träningen redan lättare. Har gått tre veckor nu och jag har inte rört mig alls, klart det är hemskt jobbigt men jag vet att det är ett MÅSTE!

    Har försökt att bara "DRA NER" på träningen massa gånger eller att "bara ta en promenad", MEN jag llovar att det inte fungerar.

    Ännu en gång, skit bra beslut och du? Kompensera absolut inte detta med att dra ner på maten nu, för då är du på ruta noll. Man måste äta extrema mängder med mat för att gå upp i vikt trots att man inte rör sig. I början är det oftast lättast att gå upp men låt det inte skrämma dig. Jag äter mellan 3000-4000 kcal per DAG! Jag äter nämligen extremt mycket godis utöver alla måltider, men va gör det ¨å länge man skall fram till det friska livet;) GOTT är det också;)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. tack för din kommentar i min blogg! det stämmer, jag har också själv varit liite extrem åt båda hållen så jag vet vad du pratar om.. JÄTTEBRA beslut att inte träna alls!

    sen vill jag verkligen uppmuntra dig genom att säga att även om du tidigare inte gjort konkreta förändringar utifrån dina tankar om att vilja bli frisk - så måste det ändå börja någonstans & det tar sin tid.. men jag vet ju inte hur pass smal du är, det kanske är jäkligt bråttom. & i så fall är det verkligen på tiden att du börjar visa att du vill gå upp i vikt också! och det gör du ju nu genom att sluta träna.

    tips på bra saker att äta till mellanmål:
    avokado med keso
    stekt ägg på smörgås
    kesella med bär & nötter
    nötter & torkad frukt
    proteinbar

    fortsätt kämpa & gör det tydligt nu, lycka till - du är på rätt väg & jag vill verkligen att du ska lyckas & se resultat snabbt nu!!! :D

    jag vet själv hur glad jag blev när jag lyckades ta mig upp från 46 till 50 kg, det var liksom en gräns jag hade satt att jag var tvungen att komma över! (är 1,57 lång så hade ett BMI på ca 18 tror jag..) STYRKEKRAM! <3

    SvaraRadera
  3. Gud vad grym du är tjejen!!
    Fick ju typ träningsförbud av mina föräldrar, får i alla fall inte gå ut och springa längre. Men promenader går bra, bara de inte är för långa och jag har verkligen haft svårt för det. Nu cyklar jag ju till skolan varje dag och jag rider 1 gång i veckan + skolgymnastik 1 gång i veckan så nu har jag verkligen bestämt mig för att det inte får bli mer.
    Har beställt den boken så
    Hoppas att den snart dimper ner i brevlådan,
    har bara hört bra om den så jag hoppas att den kan hjälpa mig.
    Hoppas att maten smakar gott, tror på dig!
    _Puss och kram <3

    SvaraRadera
  4. SV: Det gör du helt rätt i, siffrorna på vågen, vad är det egentligen? Det är ju bara siffror och de kommer inte rusa i höjd, du kommer aldrig att bli tjock, bara ännu vackrare!
    Nu kör vi fullt ös, inget stoppar oss nu!
    Puss<3

    SvaraRadera
  5. Otroligt starkt och modigt av dig! Kämpa på=D

    SvaraRadera