onsdag 11 augusti 2010

Imorgon börjar jobbet igen

Imorgon kommer klockan att ringa tidigt (6.00), tror att jag ska gå upp och träna 45 minuters Yoga innan jobbet. Älskar känslan av att sträcka ut kroppen på morgonen. Men det är inte det dagens inlägg ska handla om. Inför besöken hos distriktssköterskan så skriver jag upp allting jag äter under dagarna, så vi kan se mina framsteg. Satt precis och bläddrade igen den boken och såg hur "illa" det såg ut. Ett av målen var ju att bli bättre på att äta mellanmål. Om jag äter mellanmål mer än en gång i veckan så har det varit bra. Ett mellanmål behöver ju inte vara mer än 1 frukt, varför är det så svårt??? Jag tror att det beror mycket på min dygnsrytm. Jag äter frukost någongång mellan nio och tio och sedan lunch vid två till tre. Middagen blir sedan rätt så sent, brukar jag äta vid åtta tiden på kvällen samtidigt som jag tittar på något TV program. Sedan brukar jag alltid under dagen säga att jag ska unna mig något gott senare på kvällen, typ nötter, lite torkad frukt eller vanlig frukt. Köpte exempelvis plommon på torget igår som jag skulle äta på kvällen. Ofta är jag så mätt efter middagen att jag inte vill ha något och sedan är det dags att gå och lägga sig.

Jag hoppas i och med att jag börjar att jobba att jag får in bättre tider i mitt liv igen. Dels kommer jag ju att äta frukost och lunch tidigare, det gör kanske att jag kan få in ett mellanmål på eftermiddagen. Just nu har jag bestämt mig för att fokusera på mellanmål på eftermiddagen först och främst. Sedan kan jag kanske äta middag lite tidigare (speciellt om jag ätit lunch tidigare) och hinna med lite nötter eller annat gott på kvällskvisten. Jag får kämpa vidare med mina mål, det är på tisdag jag ska till distriktssköterskan igen (den vanliga - tackar).

Är faktiskt lite nervös inför jobbet imorgon, självklart ska det bli skoj att träffa alla kollegor igen. Men det är inte roligt ifall de kommer att påpeka min viktnedgång och titta frågande. Jag har ju inte lyckats att gå upp under min ledighet utan istället gått ner lite till. Jag tror ju att många anar och vet att jag har problem men jag har ju inte berättat för dem på jobbet. Men det ska nog gå bra, jag får se det som en utmaning.

Vad jag mer måste se som en utmaning är att vi bjuds på lunch på arbetet både imorgon och på fredag, jag vet inte vad de kommer att bjuda på och det skapar ångest och oro hos mig just nu. Ofta har det gått bra när vi bjuds på lunch, det är kycklingfile, lax eller något liknande med en vanlig sallad och någon pasta/potatis sallad eller liknande. Då kan man ju plocka och äta det man vill. Men någon gång har det bara varit pastasallad eller ännu värre en gång var det lassagne. Jag funderar på om jag inte ska ta med mig mat och ha som reserv ifall jag inte kan/vill äta maten som det bjuds på. Äter jag inte den till lunch kan jag ju äta den hemma på kvällen sedan. Tror nog att jag ska göra det så slipper jag känna ångest hela förmiddagen inför lunchen.

Måste bara avsluta med att säga att jag blir kanonglad för alla kommentarer/inlägg/tips jag får. Att veta att folk läser och bryr sig hjälper mig mycket

Nu ska jag göra mig redo för en tur ner till stan och träffa en kompis...

Tusen kramar

1 kommentar:

  1. Det är många som är glada att få tillbaka lite rutiner nu när de börjar jobbet igen. Jag är ledsen att semestern är över och därmed försvinner mina rutiner. Skiftjobb innebär upp vid 4 ena dagen och i säng vid 01 andra dagen. Tvära kast och jag är så glad att vi inte jobbar nätter längre. Dels för att jag var så deprimerad innan nattjobb så jag oftast satt och grät i Davids famn innan jag gick hemifrån och dels att maten var en omöjlighet att få ordning på på natten.

    Träna innan jobbet när man börjar tidigt, så långt kommer jag aldrig komma men då börjar jag vid 6 så det finns inte någon tid till det. Men det verkar skönt att få igång kroppen och få en sund start på dagen.

    Hoppas det gick bra med lunchen på jobbet.

    SvaraRadera