söndag 8 augusti 2010

Igår - bara +++++

Igår hade jag en riktigt bra dag, nu får jag bara se till att inte få ångest och dra ner på maten idag! Men tillbaka till gårdagen, jag och pappa hade bestämt att äta kräftor på kvällen och jag gjorde en ostpaj på morgonen (sådan med keso istället för smör i botten och med ost med låg fetthalt). Den pajen kan jag äta utan problem.

Jag blev hämtad runt lunchtid och vi åkte med lite småstopp ut till Ängelholms Hembygdspark. Där var en hantverkarutställning men vi började med att äta lunch på värdshuset där. Först var jag tveksam hur jag skulle ta mig an det, de serverade nämligen köttbullar och inte var de hemmagjorda... Men jag bestämde mig för att utmana mig själv och äta maten och samtidigt njuta av den. Tycker egentligen jättemycket om köttbullar. Så jag åt köttbullar, potatis, lingonsylt och lite gräddsås. Det allra bästa var att jag åt minst en vanlig portion, blev så där äckligt mätt. Skulle ur den synpunkten inte ha tagit de sista köttbullarna men det var gott!

Blev inte hungrig igen förren på kvällen, så mellanmål blev det inga igår... (det enda negativa under dagen kanske). På kvällen åt vi kräftor och paj, var otroligt gott och jag tycker att jag åt en hyfsat bra portion då också. Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg är det oftast lättare att äta tillsammans med andra, jag äter mer mat då. Hemma lagar jag en viss mängd mat och så äter jag den och sedan är jag nöjd, då fokuserar jag mycket mer på maten medan jag äter. När jag äter med andra är matstunden mer en social bit och man tänker inte lika mycket på hur mycket man äter. Jag hade aldrig gjort köttbullar till mig själv hemma eller ätit den mängden jag åt igår om jag suttit själv hemma vid köksbordet för att äta lunch. Så ett stort tack till mina föräldrar som hela tiden ställer upp för mig (och tar med mig ut och göder mig :)...)

Jag gick faktiskt och la mig riktigt stolt över mig själv igår - känns som jag har tagit ett stort steg i rätt riktigt. Var nog lite sporrad över att vissa den där distriktssköterskan att jag minsann kan gör framsteg!

Så igår var en dag med bara positiva upplevelser, idag regnar det hela tiden. Känns lite trist, hade varit trevligt med sol. Men man ska inte gnälla över vädret - jag får se till att lysa upp min egen värld istället
Kramar

4 kommentarer:

  1. Åh, i den där parken var jag ofta när jag var liten flicka. Kommer ihåg att de hade en mysig lekplats där och söta getter som man kunde mata.

    Fortsätt kämpa på, kom ihåg känslan och sträva efter den framöver.

    Alla måste äta varje dag, ingen överlever en dag utan en lunch. Du gjorde helt rätt!

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som kämpar! Jag har själv haft problem med ätstörningar, men med stöd av mina föräldrar & en stark vilja, blev jag "frisk", eller nykter anorektiker.

    När jag mår dåligt focuserar jag mer på vad jag äter & när jag mår bra bara äter jag. Men eftersom jag tränar mycket vill jag ha resultat & jag vill även vara en bra förebild för mina barn, så jag äter och håller en sund vikt.

    Fortsätt som du gör - att äta och öka i vikt. Jag vet hur svårt det är, men du är stark. Vågar du blogga om det vågar du bli frisk! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. SV: Ja varför ska det alltid börja regna just då??! :) haha, men jag trotsade regnet ännu en gång och gav mig ut på ytterligare en promenad som gick lite lättare med uppehåll... :)

    SvaraRadera
  4. tack!! jag är nog redan bättre, för det har inte brutit ut än så om jag fortsätter vila kanske det inte gör det heller :)
    jaa, eller hur, då lovar jag dig ett sådant inlägg inom en snar framtid ;D lycka till med allt förresten & kom ihåg att du är värd att nå din målvikt/en vikt där du mår bra! kram

    SvaraRadera