fredag 2 juli 2010

Frustationen är hög



Som en del i min väg tillbaka går jag till distritsköterskan cirka en gång i veckan där vi tittar igenom min "matbok", pratar om hur veckan har varit och väger mig. Brukar avsluta med att sätta upp nya mål tills nästa gång vi ska träffas. Oftast rör målen kostförändringar, att jag ska öka portionerna, äta lite mer kolhydrater osv.

Var på besök igår och tyckte att jag hade följt målen vi satt upp veckan före, samt att följer man min "matbok" kan man verkligen se att jag äter större portioner och mer kolhydrater. Var lite nervös när jag ställde mig på vågen men hoppades ju att jag skulle ha gått upp i vikt, istället hade jag gått ner i vikt!!! Blev både frustrerad, arg och ledsen på mig själv. Jag har ju verkligen kämpat denna veckan. Trodde ju att jag skulle stå kvar på samma vikt eller iallafall lyckats gå upp några hekto, men icke....

Förra veckan jag var där hade jag också gått ner i vikt, känns som att jag har inte lyckats vända det hela. Hur mycket mat ska man behöva trycka i sig för att gå upp i vikt?????

Har iallafall bestämt mig för att ta nya tag nu tills nästa gång vi träffas. Distriktsköterskan (ds) tyckte att jag skulle äta 3 digestivekex vid ett mellanmål. Bestämde mig för att ta tag i det direkt och skulle gå och handla, fick sån otrolig ångest när jag stod i affären och tittade på digestivekexen. Vet ni att ett kex innehåller nästan 70kcal. Det är ju jättemycket!!! och så innehåller det socker också. Eftersom det var fettet ds tyckte att jag skulle få i mig mer av, skulle köpa digestive olivolja så tänkte jag att jag kan äta lite nötter varje dag istället för digestivekex. Så idag till frukost hade jag i lite blandade nötter till A-filen. Var riktigt gott.

Nu ska jag packa för helgen och nästa vecka, ska iväg och jobba. Har fixat det bra med maten iallafall när jag borta. Blir en del att ta med mig själv och en del äter jag av deras mat. Hade först ångest över veckan borta och hela matsituationen, men efter att ha pratat med dem och fått matplaneringen och sammanfört den med vad jag äter och ordnat kring det känns det skönt att komma iväg. Ska bli en vecka arbete med avkoppling uppe i skogen. Kanske det som behövs

Dags att packa, får se om jag hinner skriva mer ikväll eller imorgon innan jag far.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar