tisdag 20 juli 2010

Nytt besök hos distriksköterskan imorgon

Imorgon ska jag till min distriktssköterska igen, eller inte min. Min är på semester så jag ska besöka en ny, men det kommer nog att gå bra med en annan också. Om jag försöker utvärdera hur det har gått sedan senaste besöket så har det varit sisådär....

Sist satte vi upp tre mål med min kost
1) Skulle äta en näve nötter om dagen (ca 50-100g). Det har jag inte lyckats med, tror att det har blivit tre dagar jag har ätit 25g nötter på kvällen.
2) Skulle byta ut mina lightprodukter mot vanliga produkter. Detta har jag lyckats med halvvägs. A-filen är utbytt mot den 3%, men minimjölken (som jag har i mitt te) köper jag fortfarande som minimjölk. Keso och kesella är fortfarande som lightprodukter i mitt kylskåp.
3) Mitt tredje mål var att äta större portioner, har lyckats till viss del med det. Försöker laga lite mer mat till mig och lägga upp på tallriken.

Så jag är rätt så nervös och ängslig inför morgondagen - har jag lyckats med att gå upp i vikt. Ena dagen tycker jag att mina byxor sitter lite lösare och andra dagen tycker jag att det ser ut som jag har lagt på mig lite. Så jag vet verkligen inte.... Är nog mest rädd för att jag har inte ändrat speciellt mycket med min kost eller träning. Förra gången hade jag gått ner rätt så mycket så om jag har fortsatt i samma spår så lär jag ju ha gått ner lite till. Men jag håller verkligen alla mina tummar ett plus imorgon!!!

Jag kan egentligen inte förstå varför det är så svårt att ändra något. Kunskapen om hur jag ska äta har jag, jag vet själv vad som har gått fel under veckan. Ändå kan jag ha svårt att ta stora kliv. Som idag, jag var hemma hos mina föräldrar för att vattna deras blommor och passade på att plocka lite vinbär och krusbär. Samtidigt åt jag 10 krusbär när jag plockade dem. Direkt fick jag dåligt samvete och kunde inte äta mellanmål förmiddagen, hade ett äpple med mig att äta. Men att både äta äpplet och krusbären gick inte. Oftast står jag och väljer, till mellanmål får jag äta en frukt eller en FinnCrisp-skiva fast jag borde enkelt kunna äta både delarna.

Ofta så börjar dagarna efter jag har varit hos distriktssköterskan bra, jag är taggad och känner att nu jävlar. Efter någon dag med de nya vanorna blir jag rädd att jag kommer att gå upp massor i vikt och så faller jag tillbaka till de gamla rutinerna. Men nu jävlar - ska det bli nötter till kvällssnack!!!


Håll tummarna för mig imorgon

1 kommentar:

  1. tack så hemskt mycket, söta du!! :)
    & du anar inte hur mycket jag hoppas, trots att jag inte känner dig, att du sakta men säkert ska hitta en frisk & sund livsstil som ger dig harmoni - både på vågen & i själen ;) så lycka till! kram på dig

    SvaraRadera