lördag 10 juli 2010

Resan ner i ätstörningen, del 1 (en kortfattad resume)

Tänkte börja berätta hur jag hamnade i denna soppan.

Våren 2009 köpte jag mig sportutrustning, begagnad som var en storlek för liten. Jag hade lyckats gå ner kanske ett kilo då, som mest innan jag började gå ner i vikt vägde jag cirka 70kilo. Till en längd på 160cm är det några kilo för mycket. Eftersom jag verkligen ville ha dräkten bestämde jag mig för att träna lite mer och gå ner några kilo. När man är motiverad och har ett tydligt mål är det inte så svårt att gå ner i vikt. Jag la om mina kostvanor en del, åt mindre godis och sötsaker och började att träna 2-3gånger i veckan. Jag skötte mig rätt så ordentligt i början och resultaten kom rätt så snabbt, jag lyckades gå ner i genomsnitt 0,5kg/vecka. Mina kostvanor innan var förskräckliga, jag åt aldrig frukost och kvällsmaten var ofta godis.

I början av Augusti 2009 vägde jag cirka 60kg. Var riktigt nöjd med det, dräkten var fortfarande lite liten så jag bestämde mig för att gå ner något kilo till. Jag hade annars tänkt från början att stanna på 60kilo.

Plötsligt var det svårare att gå ner i vikt, så jag provade att äta lite mindre kolhydrater. Plockade bort pasta, potatis och ris och liknande kolhydratkällor. Åt i princip bara sallad och grönsaker som växer ovanför marken. Kosten kan väl beskrivas som en kolhydratsnål kost med mycket protein, liknande atkins, south beach och liknande dieter. Jag höll min träning på samma nivå som innan, och det gick bra. Ibland var kroppen rätt så trött eftersom jag fick i mig lite för lite kolhydrater.

Jag började att läsa massor kring fettförbränning och försökte nyttja alla tipsen, om att träna på morgonen till att äta mycket fisk

En normal dags kost kunde vara
Morgon: omelett med skinka och spenat
Lunch: sallad med tonfisk, kyckling eller räkor
Mellanmål: äpple med kesella och kanel
Middag: varma grönsaker med kyckling, lax eller köttbit (magert)

Gick ner till cirka 52-55kg och dräkten passade utmärkt, bestämde mig för att hålla mig vid denna vikten och gjorde det ett bra tag. Var nere under 55kg efter januari och höll mellan 52-55kg iallafall fram till mitten av april. Då hade jag legat kvar kring samma vikt så länge att jag tänkte in på att väga mig lika ofta. Jag var ju nöjd och hade uppnått mitt mål. Jag tänkte dock på att äta nyttigt och träna mycket. Ibland kunde jag unna mig saker men ofta var jag inte sugen på godsaker och tog hellre något "nyttigt".

I slutet på april kom en väldigt stressig period för mig på jobbet och även i privatlivet. Jag var frustrerad och stressad. Var många sena nätter med jobb då jag helt enkelt glömde att äta, och när jag väl åt så var det kanske bara lite fil med en frukt. Jag hade varken ork eller tid att äta ordentligt och struntade många gånger i det. För att få ut stressen och frustrationen ur kroppen började jag träna mer än vad jag gjort tidigare, att förbättra mina resultat sporrade mig något otroligt. Är och har alltid varit en tävlingsmänniskan!

När jag kände att jag förlorade kontrollen över flera moment i mitt liv, såsom arbete och liknande så tog jag kontroll över det jag kunde. Jag började maniskt kontroller mat och träning. Jag har alltid haft ett behov att stor kontroll i mitt liv och nu började ge uttryck i min kosthållning. Jag var "livrädd" för att äta för mycket kolhydrater eller mat. Ju mindre mat jag ätit under en dag eller ju mindre jag vägde ju bättre var det. Jag ville egentligen inte gå ner mer i vikt för jag visste redan att jag vägde för lite, när jag började väga mig igen vägde jag under 50kg.

Kommer fortsättning om någon dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar