fredag 16 juli 2010

En dag med ångest

Hade en dag i onsdags med ångest och oro i hela kroppen. Har försökt att fundera och tänka ut varför..... Om jag tittar tillbaka till dagen så åt jag rätt så mycket (för att vara mig). Började morgonen med en promenad på cirka 1 timme och sedan hem och äta frukost, åt en macka med ett ägg och en med ost och ost +skinka samt 2dl A-fil med 50g hallon och 2 FinnCrisp med messsmör. (älskar att äta det tillsammans med ett löskokt ägg). Sedan tog jag bilen och körde ut till mina föräldrar för att vattna deras blommor. Åt en vanlig sommarlunch, nypotatissallad med pesto och 100g rökt lax. Avslutade med att äta 5 egentorkade sviskon. Sedan åt jag lite vinbär och krusbär från föräldrarnas buskar. På kvällen åt jag chiligryta med nötkött och vita bönor (en normal portion). Avslutade med kesella och 2 ananasringar. Till träningsdos under dagen blev det "bara" morgonpromenaden. Är kanske rädd att jag ska gå upp jättemycket i vikt tills jag ska tillbaka till distriksköterskan igen, men samtidigt är det mitt mål. Hur kan ens mål ge en ångest? Jag behöver ju äta mycket mat för att lyckas gå upp och jag vill ju inte gå ner mer i vikt. Börjar bli riktigt lite jag väger nu!!! Tror att det kan ligga i att jag smååt lite hemma hos mina föräldrar, att jag gick och åt några vinbär då och sedan några till en halvtimme efter. Att gå och småäta är något jag är orolig över, tror just nu på fasta tider och följa en matplanering.

Varje söndag eller måndag gör jag upp en matplan för veckan och sedan ser jag till att inhandla till den. Är faktiskt mycket duktigt än så länge på att följa den. Tycker att det är roligt att leta recept i olika böcker, har flera olika GI-kokböcker som jag letar i. Mycket av den maten är otroligt god.

Men tillbaka till ångesten, nästa morgon blev det lite för mycket träning kan jag tänka mig... Började med att jogga 20 min, vilket var helt okej. Men sedan när jag kom hem så körde jag 20 minuters styrketräning också. Jag ska egentligen bara köra styrketräning i 15min. När jag var hos läkaren första gången kom vi överens om att jag skulle dra ner på min träning. Jag får lov att träna
Jogga 20 minuter /2 gånger i veckan
Styrketräna 15 minuter /vecka
Simma 20 minuter /vecka
Yoga 1 gång i veckan
Promenera 1 timme /dag

Än så länge håller jag mig rätt så bra till dessa träningsdoser, det är maten som jag behöver titta över och äta mer av (tror jag). Får försöka hitta tillbaka till min tävlingsinstinkt och se min kommande viktuppgång som en tävling!!!

Vet att jag inte ska göra detta till en matblogg men jag lagade något så otroligt gott igår kväll och tänkte skriva ner receptet här. Var en sorts broccoliomelett som serverades med räkor



Broccoliomelett
100g kokt broccoli (halvmosas)
1 ägg
0,25dl mjölk
40g fetaost (mosas)
Rör ihopa allting och häll i en form, grädda i 175grader i cirka 20 minuter
Var bara så otroligt gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar