söndag 25 juli 2010

Blev nog inte en bra dag igår...


I fredags var jag hemma hos mina föräldrar och vattnade blommor och passade på att koka marmelad till pappa. Det finns en med jordgubbar och rabarber som han älskar. Snälla dottern som jag är satte jag igång och koka marmeladen till han. Dock så var jag rätt så trött i fredags så jag såg fram emot en lugn dag på lördagen. Började morgonen med en promenad och lyssnade lite på min ljudbok, lyssnar just nu på Anna Janssons böcker om Maria Wern. Hemma igen så gjorde jag äggröra till mig, med lite skinka, svamp och tomat med 1ägg. Till det åt jag en knäckemacka med lite keso och 1 plommon. Tyckte att frukosten var rätt så okej ur alla synpunkter. Sedan pysslade jag med lite annat och såg också en på en film (skulle mest bara koppla av under dagen). Till lunch gjorde jag en laxpaj (från ett recept i Fitness Magazine). Var otroligt god men jag är rädd att jag åt lite för mycket för jag var proppmätt hela dagen och kvällen sedan. Trodde att receptet var lagom till två portioner men det hade nog kunnat vara till tre portioner. Så idag delar jag upp den biten som är kvar i två portioner så kan jag kanske äta kvällsmat också. Igår var jag fortfarande proppmätt vid åtta tiden på kvällen och lunchen åt jag runt två tiden. Så till kvällsmat blev det lite kesella med en nektarin och 2 FinnCrisp skivor med messmör samt lite nötter. Tänkte att nötterna kan rätt så enkelt öka kalorihalten i maten så går jag inte för mycket minus för dagen kanske...

Lägger man till träningen igår, en timmes promenad på morgonen och en timme på kvällen. Jag skulle inte ha gått på kvällen, men jag ville verkligen lyssna klart på min ljudbok. Sedan styrketränade jag också lätt i 15 minuter. Känns som att jag får jobba på lite hårdare dagarna som kommer om jag ska uppfylla min önska om att ha gått upp lite mer i vikt tills på torsdag då jag ska till distriktssköterskan. Var lite frustrerande att veta att jag inte åt en ordentlig kvällsmat igår utan att det blev mer ett mellanmål.Vilket jag inte hade ätit under dagen som jag skulle....

Nu ska jag gå en runda ner på stan och sedan är det dags att göra lunch för dagen, tror nog att jag värmer en bit av laxpajen och äter den med lite keso och en sallad.

Det var ett annorlunda pajrecept, har alltid gillat paj men tycker oftast att pajdegen blir så fet och onyttig. Nu hittade jag ett recept där man blandade 2,5dl fullkorndinkelmjöl med 100g keso. Gräddar den ugnen 5 - 10 minuter i 200grader innan man fyller den som vanligt. I min paj hade jag varmrökt lax, ärtor och äggstaning på 2 ägg och 2,5 dl mjölk. Sedan lite riven ost på det hela. Tog ungefär 30 minuter i ugnen sedan. Var mumsigt gott!!! Hör av er ifall ni vill ha hela receptet.

1 kommentar:

  1. Tack så mycket!

    Roligt att jag hittade till dig.
    Krams Benita

    SvaraRadera