tisdag 27 juli 2010

USA och fetma

Såg ett program på TV3 igår, "Generation fett". Har inte sett de tidigare avsnitten men jag fastnade framför detta. Var helt otroligt program, fick så många tankar och funderingar att jag vet inte hur många gånger jag vaknade under natten med skumma drömmar kring mat och kosthållning. Man kan aldrig sluta förundras över USAs bantningsstrategi. I texten från programmet står det att barnen matas med jordnötssmör och rasar i vikt. Kliniken he Wellspring academy och är en internatskola.

Utdrag från TV-informationen kring programmet;
Generation fett och programledaren Lotta Lindmark reser i veckans program till Fresno i Kalifornien. Här besöker hon den mycket exklusiva överviktskliniken och internatskolan Wellspring Academy. Här skiljer sig synen på en nyttig kosthållning markant från den som lärs ut i t.ex. Sverige. Här är det tillåtet att äta chips, sockriga efterrätter och barnens favoritmacka den så kallade Elvis-mackan, (”Jelly-peanutbutter and banana sandwich”) serveras varje dag.

Wellspring har förändrat flera hundra unga människors liv. De tar emot ungdomar från hela världen. Men smakar det så kostar det. Föräldrarna till barnen som söker hjälp och skriver in sig på skolan kan räkna med en kostnad på cirka 50.000 kronor, i månaden. Wellspring är därför primärt en klinik för välbeställda överviktiga barn.


De gick på taktiken att äta vad man ville och räkna kalorier istället, men jag blev chockad när de tar sina vita smörgåsar, brer jordnötssmör på och sedan sylt och avslutar med en banan på mackan. Tänk vad mycket gott och nyttigt för kroppen man kunde fått för alla dem kalorierna. Vid ett ställe i programmet säger en svensk (Alexandra från Ystad) som finns på skolan att ju vitare bröd ju bättre är det - ju mindre fett finns det. Jag kan hålla med om att ett sätt för att gå ner i vikt är att dra ner på sitt kaloriintag, detta gör de genom att äta mindre fett. Men måste man då välja de värsta sakerna att äta. Vid ett annat ställe på filmen så var ungdomarna ute i en livsmedelsaffär för att handla "nyttig mat" tillsammans med en dietist. Ungdomarna fyller vagnen med chips och snacks av alla de slag till dietistens godkännande, när programledare lite försynt frågar varför man inte köper frukt och grönsaker menar dietisten att snacksen är nyttiga. 12 chips av denna lightversionen innehåller bara så många kalorier och så mycket fett.... Men tänk då vad ett äpple innehåller...

Många saker var helt okej där, man försökte hitta en bra måltidsrytm och kunna hitta en koststrategi som håller i framtiden. Dietisten påpekade själv vid ett besök på en snabbrestaurang hur man kunde välja nyttigare hamburgarealternativ (innehållande mindre fett) att en anledning till fetmaproblemet i USA är att igen lagar mat själv längre utan man äter mat ute och det ska gå snabbt och vara enkelt. Sedan var motion en viktigt del av vardagen för ungdomarna på internatet.

Jag vet att mitt stora problem är att jag har svårt att äta onyttig mat och jag önskar ingen ska sitta i samma sits som jag, men att leva på socker och snabba kolhydrater som de gör i USA kan inte vara nyttigt i längden. Kan man inte istället för att vänja barnen vid att äta snacks och onyttigheter hela tiden vänja dem vid att äta nyttig mat och visa på att den är god. Att matkulturen mellan Sverige och USA skiljer sig åt är väl något som alla vet, Alexandra säger själv att hon äter chips varje dag. I USA är chips ett mellanmål medan i Sverige är det godis, jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna se chips som ett mellanmål. Jag hoppas iallafall inte det...

Var det någon mer som såg programmet och är chockerad över programmet??? För er som inte har sett avsnittet så går det att se på TV3play.

Själv åt jag igår en fantastiskt god middag, jag har en förtjusning i spenat (något som jag tror att ungdomarna i programmen aldrig har smakat). Jag kokade pasta (dinkelpasta) och gjorde en pastasås på spenat, kassler och keso samt lite lök. Var otroligt gott tillsammans med en sallad. Jag tror inte jag hade uppskattat deras jordnötsmackor lika mycket...

1 kommentar:

  1. Jag har inte sett programmet, men jag var och jobbade på ett dagis i USA i maj-juni och trodde jag skulle dö första dan då jag såg vad dom åt. Dom mutade barnen med godis så att dom skulle hållas lugna (dvs. oj vad tyst och snäll du varit, ta en godis och jamen du har ju bråkat och ropat du får inget godis - typ). Sen till frukost kunde dom få en pizza slice, vissa hade med pommes frites eller chicken nuggets, och lunchen såg i princip likadan ut! Förstår inte hur dom kan må bra av allt det där? Åt aldrig lunch på skolan och alla påstod att jag var så hälsosam hela tiden bara för att jag hade med sallad, eller typ risotto med grönsaker..

    Tänk så mycket matkulturen skiljer sig. Och tänk så tacksam man ska vara för att vi har den matkultur vi har :)

    SvaraRadera