lördag 17 juli 2010

Än så länge en bra dag

Än så länge har jag haft en bra dag, men jag känner mig lite trött i kroppen. Ska bli en promenad framåt kvällen tror jag. Började morgonen med att träna Yoga i 50 minuter. Kändes i kroppen att den behövde sträcka ut, har varit dålig med att sträcka ut musklerna efter jag har tränat. Sedan en helt okej frukost, åt nästan en hel portion råggröt, gjorde gröt på cirka 0,75dl rågflingor och sedan hade jag lite linfrö i. Till gröten hade jag 0,5dl kesella och 0,5dl A-fil (mjölken var slut...)samt 1/2 banan och en näve röda vinbär. Åt även en knäckemacka med ett ägg på. Så frukosten tycker jag såg helt okej ut idag.

Ska snart se till att äta lunch, är ute hos mina föräldrar och vattnar blommorna så jag har med mig en pastasallad. Är ett nytt steg för mig, vet inte hur länge sedan det var jag åt pasta. Tror att jag kan komma upp till ett år nästan, var förra veckan och inhandlade dinkelpasta med kikärtsmjöl och amaranth (ska väl vara lite nyttigare). Satt och letade igår i olika kokböcker efter hur mycket pasta en portion är. I de nya kokböckerna jag räknar man en portion till cirka 100g, när jag sedan tittade i en gammal kokbok stod det att en portion pasta är cirka 50-75g. Är det så att våra portioner är större nuförtiden. Jag kokade iallafall 50g pasta till salladen. Börjar i små mängder för att kunna öka portionen nästa gång. Var rätt så rädd för att få ångest om jag åt för mycket pasta direkt. Men jag har bestämt mig för att äta hela pastasalladen och njuta av den. Pastasalladen består av kallrökt lax, pasta och blandade salladsgrönsaker och 1/2 msk pesto. Återkommer och berättar om den var god...


Vet att detta inte ska vara en matblogg, men ännu en gång måste jag berätta vad jag åt igår kväll. Var något av det bästa jag ätit.... Gjorde en köttgryta med nötkött och svamp (kantareller). Hade kött, kantareller och lite gul lök som fick småputtra med vatten och lite köttfond. Kryddade med en Ängagård-krydda , Älgskogslek. Kan verkligen rekommendera deras kryddor.
Till köttgrytan hade jag råris som jag först fräste i lite älgskogslek. Problemet igår var väl mest att det var så varmt hela dagen att jag knappt kunde tänka på mat. Känns lite tufft att försöka äta regelbundet, nyttigt och tillräkligt mycket när det är så varmt att ens aptit ligger på minus. Det enda jag vill ha är vatten och det dricker jag massor med under varma dagar.

Ska tillbaka till ds nu på onsdag så det är bara att kämpa vidare.... Nu jäklar ska jag ha gått upp i vikt när jag ställer mig på vågen på onsdag!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar