torsdag 22 juli 2010

Bara står och stampar...

Känns lite upp och ner idag, kan inte riktigt beskriva känslan. Vaknade tidigt imorse och tänkte gå ut på en timmes promenad, men himlen öppnade sig och jag satte mig vid datorn istället. Kom ut en runda senare mitt på dagen då vädret var bättre. Har varit en sådan dag där det är kvavt och varmt men inte speciellt soligt, blir kanske åska snart.... Men himlen verkar inte så mörk

Men det är inte det jag ska prata om idag, jag var ju så glad igår eftersom jag hade lyckats gå upp i vikt när jag vägde mig hos distriktssköterskan. Idag vet jag inte hur jag känner. Blev precis som att jag bara står och stampar. Om jag nu lyckades att gå upp lite i vikt och inte levde upp till alla målen vi satte upp förra besöket, då behöver jag ju inte bli bättre på dem. Blir kanske lite luddigt men jag ska försöka förklara vad jag menar. Ett av målen vi satte upp var ju att byta ut lightprodukterna mot vanliga produkter, men nu när jag skulle köpa ny fetaost idag så ville jag ändå köpa lightprodukten. Försökte jag motivera det för mig själv med att jag har ju ätit den i veckan och ändå gått upp i vikt, så då kan jag fortsätta äta den. På samma sätt tänker jag med andra lightprodukter; ost, kesella, keso, fil och mjölk. Vet inte varför det är så svårt för mig att byta ut lightprodukterna men det är nog det målen som känns svårast... Ändå vet jag att vanliga produkter oftast innehåller mindre tillsatser och är bättre för kroppen att äta men så jämför jag kaloriinnehållet och väljer lightprodukterna. Köper jag vanliga produkter så äter jag gärna en mindre mängd av dem, är kanske som pest eller kolera valet....

Vet att jag har nog ätit lite dåligt idag, gjorde en kycklingsallad på 70g kyckling och 70g linser med 1/2 avokado och blandad grönsallad. Var en jättegod sallad till lunch men jag borde ha ätit både mer kyckling och mer linser. Är svårt att öka portionsstorlekarna när man är van att äta lite och blir mätt av en liten mängd mat. Men jag ska förbereda kvällsmat för mig nu, har bestämt mig för att äta nypotatis och matjessill. Så då ska jag iallafall koka 100g potatis till mig... Det är bara att arbeta vidare för min del... Har ju som mål att jag har lyckats gå upp lite till i vikt till nästa gång jag ska till distriktssköterskan, har jag tur väger jag över 42 kg då.

Gjorde förresten något kanongott imorse, åt kesoplättar till frukost (recept på kesoplättar från "spark i baken") och till dem så värmde jag upp några plommon. Hade köpt plommon på torget igår och kärnade ur dem och bara värmde dem i en kastrull. Blev otroligt gott tillsammans med mina plättar.

1 kommentar:

  1. åh, de där kesoplättarna vill jag testa! :)
    men ett tips, från någon som känner igen sig i dina ord - tänk inte så mycket, försök att bryt alla inbitna mönster i din hjärna.. fast jag vet att det kan vara svårt, men omöjligt är det inte! du vill ju gå upp i vikt, eftersom att den vikten du har nu inte är hälsosam. & då är ett lgiht-alternativ, som är till för människor som behöver gå ner i vikt, inte rätt alternativ för dig :) jag kan gärna försöka hjälpa dig mer via mejl eller något om du vill? lycka till, kram!

    / victoria (www.workinsideandout.blogspot.com)

    SvaraRadera