söndag 18 juli 2010

Kanske ska sluta träna på morgonen???

När jag hade som mål att gå ner i vikt tränade jag ofta på morgonen. Var ute och joggade, promenerade eller så. Dels så var fettförbränningen högre före frukost, så jag brände ju lite extra fett och dels så var det gott att komma hem och äta frukost efteråt. Dagen kändes alltid lite skönare de dagarna jag tränade innan jobbet, var piggare helt enkelt. Just nu tränar jag gärna på morgonen fortfarande, speciellt när det är så varmt är det skönt att ha det gjort innan det blir för varmt för att träna. Men jag har ju inte som mål att gå ner i vikt längre... Sedan gör min morgonträning att dagens mattider blir nog inte dem bästa, jag har svårt att hinna med att äta tillräckligt många gånger under dagen. Jag brukar vakna runt åtta tiden och komma ut vid halv nio på morgonen, det gör att frukosten äter jag inte förren runt klockan tio. Sedan blir det det någon extra kopp te på förmiddagen och lunch äter jag någon gång mellan två och tre. Ofta glömmer/hinner jag inte med mellanmålet under förmiddagen. Brukar dock vara lite duktigare och äta en frukt runt sex tiden på kvällen, men det är kanske inte mycket till mellanmål när man ska gå upp i vikt. Middagen äter jag sen vid åtta på kvällen, kanske lite sent för det gör att jag ibland inte är sugen på ett extra kvällsmål, som exempelvis nötterna jag ska äta en näve av varje dag. Tror att det har blivit 25g nötter två gånger denna veckan... Ett mål som jag inte har nått upp till. Inte heller har jag ätit mycket större portioner än tidigare och lightprodukterna finns fortfarande kvar i kylskåpet. När jag köpte ny mjölk igår köpte jag minimjölk, inte ens lättmjölk kunde jag förmå mig att köpa. Det enda positiva är faktiskt att jag har bytat A-fil light (0,5%) mot det vanliga A-filen (3%) så lite nöjd är jag där.

För att återkomma till gårdagen så var pastasalladen inget större hit, var helt okej men inte så god som exempelvis broccolipajen eller köttgrytan. Men jag kunde äta hela portionen jag gjort utan att ha någon ångest eller att jag åt mindre till kvällsmat. Känns som att ångesten kring maten börjar släppa lite iallafall så länge jag får laga min nyttiga GI-recept och inte göra hela portioner av kolhydratdelen.Så egentligen är det väl inget jag ska vara nöjd över... Men det är de små framstegen som leder till större kliv framåt i slutändan. Fast det är lite roligt att jag tror att jag kommer att börja gå upp i vikt när jag inte har gjort några ändringar alls nästan sedan jag var hos distriktssköterskan sist, jag kommer ju säkert bara att ha fortsatt att tappa vikt. Får se till att det blir en bra dag idag!!! Med bra mellanmål på eftermiddagen och samt nötter till kvälls-teet.

Nu ska jag iväg och köpa tagetes för jag har fått bladlöss på min paprikaplanta, har hört att bladlöss hatar tagetes och de året jag hade tagetes på balkongen hade jag inga bladlöss. Så det är kanske värt att prova igen om det hjälper, just nu besprutas plantan med såpvatten.....

Det är bara att fortsätta att kämpa, vad tycker ni om att sluta med morgonträningen???
Kram

1 kommentar:

  1. hej
    tack så jättemycket för din kommentar, den gjorde mig väldigt glad ska du veta!
    kul att du hittade ett ledord som kanske du också kan änvända dig av :)
    jag komemr definitivt följa din blogg, som verkar vara intressant & bra. jag har nämligen inte alltid haft den sunda inställning som jag har nu, tyvärr, utan har också varit nära en ätstörning.. men man kan alltid hamna på rätt spår igen! ha det så bra

    SvaraRadera