onsdag 17 april 2013

Matdag under behandlingen nere i Lund

Jag fick frågor från H om hur fungerar nere i Lund när man är på slutenvårdsbehandligen. Det är en skillnad att vara där på bedömningsvecka och vara inlagd där under behandling. Jag valde själv att skriva in mig på slutenvårdsavdelningen efter min bedömningsvecka, de rekommenderade dagvård men jag kände i det läget att det räckte inte för mig. Jag hade fortsatt att fuska/kompensera hemma när jag åt själv och bara dragit ut på processen att bli frisk. När vi i samtal efter bedömningsveckan pratade om detta höll de med och jag skrev in mig på behandling i januari 2011.  Men här kommer svar på frågorna och lite om mina tankar och funderingar :)

1. Hur är maten där? -Är det vanlig, smaklös sjukhusmat eller?Maten tyckte jag var god, är rätt så klassisk mat som smakar helt okej. Visst finns det saker som man inte gillade lika mycket och så. Maten är varierad och helt okej

2. Finns det olika alternativ att välja mellan till lunch och middag?
Beror lite på om du är vegetarian eller inte. Är man vegetarian finns det bara ett alternativ, dock kan man någon kväll (middag) välja mannagrynsgröt med bulle ifall man vill. Annars finns det tre eller fyra olika alternativ till lunch och middag. Man får lov att välja relativt fritt, iallafall var det så när jag var där.

3. Är det ett måste att äta upp allt på tallriken? Jag tänker på om det är något man verkligen inte tycker om...Man måste äta upp allting på tallriken, dock under bedömningsveckan behöver man inte göra det. Självklart vill de att man ska göra det och hjälper en och stöttar en. Men man är under bedömning.

4. Vad brukar mellanmålen/kvällsfikan bestå av?Kvällsfika är bara obligatoriskt för vissa, när man börjar att närma sig sin målvikt och trappar ner på näringsdryckerna. Mellanmål serverar varje dag klockan 15, är lite olika alternativ. Kan vara en knäckemacka med ost och en frukt, eller en mjuk macka med ost. Kan också vara en smoothie eller en kaka. Är rätt så klassiska och vanliga mellanmål.
5. Får man välja själv vad man vill äta till frukost?

6. Äter alla på avdelningen tillsammans?Det är uppdelat i två rum, som bedömningspatient sitter du i lilla matsalen. Där är de patienter som behöver mest stöd och hjälp. Som ny börjar man att äta i lilla matsalen och sedan flyttas man över i stora och får ta mer och mer ansvar vid måltiderna. Som exempelvis frukost får du färdig och serverad i lilla matsalen medan du i stora själv häller upp juicke, fil och brer dina mackor.

7. Nån viss tid man ska äta upp på? vad händer i så fall om man inte ätit upp under den tiden?De vanliga huvudmålen (frukost, lunch och middag) har man 30 minuter på sig. På mellanmålet har man 15 minuter på sig. När man sitter i lilla matsalen tar det ofta längre tid i början och det brukar vara okej, men de påpekar om tiden och vill att man ska försöka öka sin hastighet, är ju inte riktigt normalt att det ska ta mer än ½ att äta en vanlig lunch exempelvis... Om man sitter alldeles för lång tid så bryter de, de plockar bort maten man har kvar och då får man inte lov att gå ut nästa dag.

8. Är toaletterna låsta så man måste be att få gå på toa?Toaletterna är inte låsta om man inte har fått det av någon anledning. Som bedömningspatient tror jag aldrig att man har låst toalett.

9. Får man gå ut utomhus själv? Säg att man har en förälder på besök, får man då gå ut själv tillsammans med föräldern?Man få inte lov att gå ut från avdelningen själv i början, inte med föräldrar heller under bedömingsveckan. Man har i början rätt till utevistelse som det kallas i 15 minuter, detta ökar sedan till 30 minuter. I början har man alltid personal med sig sedan efter ett tag kan man få lov att gå själv med medpatient och i slutet får man lov att gå ut själv en ½ timme om dagen.

10. Vilken ålder är det på patienterna där?Tror att ålderna varierar väldigt mycket, jag är själv över 30 år och det var dom där som var äldre än mig och de som var yngre än mig. Tror att man måste vara över 16 (eller 18) år för att bli inskriven där.

Jag tycker som sagt att behandlingen där var fantastisk - kanske inte alltid i stunden när jag var tvungen att äta något svårt eller "förbjudet". Men jag behövde det, hade aldrig fixat det annars. Minns på min bedömningssvecka att jag tyckte att viss mat var tuff och jag bröt ihop över en bit cheesecake. Innan jag kom dit på bedömningsvecka trodde jag att jag inte var så "sjuk" som jag var. Jag hade intalat mig själv att jag visst kunde äta all mat, det var bara det att viss mat var jag inte sugen på. Att sitta och gråta över en bit cheesecake fick upp mina ögon och jag insåg att jag behövde mer hjälp. Visst det är tufft och jobbigt, ångesten är hög ibland men man får hjälp där och man överlever det. Jag behövde ha det fyrkantigt och få all den hjälpen för att komma vidare!
Jag tycker att du, H, ska ta chansen och prova på bedömningsveckan om du fått erbjudandet. Du kommer under veckan att få samtala med personal, läkare, sjukgymnast, psykolog mm. Du kommer att få massor av information om behandlingen och du kommer även att få samtala med de andra patienterna där. Jag vet inte hur det är där nu, men jag hade under min tid där massor av hjälp och stöttning av de andra patienterna.

Hoppas att detta ger lite svar på dina frågor, annars är det bara att fråga vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar